Ana Sayfa   |   Görüntülü Dersler  |  Sesli Dersler   |  Kur'an Araþtýrmalarý   |  Ýlmi YAZILAR   |  Aile Eðitim Yazýlarý   |  Çocuk Eðitimi Yazýlarý   |  Yazarlar  |  Ýletiþim

Kur`an-i Kerim ve Mealleri

Namaz Sureleri Tefsiri

Cuma (Tefsir) Dersleri

Hadis Dersleri

Cami Dersleri

Hz. Peygamberin Hayatý (s.a.v)

Ýnsaný Tanýmak (Radyo)

Tv Programlarý

Seminer ve Konferans

Kýsa Dersler

Özel Konular

Fýkhi Konular

Aile Eðitim Seminerleri

Foto Galeri

Üyelik Giriþi

Kull. Adı

:

Şifre

:
   

Ücretsiz Üyelik
Şifremi Unuttum

Güncel Videolar

Eðitimcilere ÖZEL
Gazze Duasý
Gençlerle Ýletiþim (Günýþýðý- Reþitpaþa​)
Uyumlu Evlilik Yöntemi (Bulgurlu)

Namaz Vakitleri

Sayaç

Sayac
Tekil (Bugün) 1253
Toplam 16407489
En Fazla 25928
Ortalama 2706
Üye Sayýsý 1193
Bugün Üye Olan 0
Online Ziyaretci
 
 

KÖTÜLÜKLERDEN ALIKOYAN NAMAZ HANGÝ NAMAZDIR?

“Sana vahyedilen kitabý oku ve namazý kýl. Muhakkak ki namaz, hayâsýzlýktan ve kötülükten alýkoyar. Allah’ý anmak elbette (ibadetlerin) en büyüðüdür. Allah yaptýklarýnýzý bilir.” (Ankebut, 29/45.)
04/10/2021

Yüce Allah kendisinden baþka varlýklara tapan müþriklerin durumunu örümceðin yaptýðý eve benzetmiþtir. Örümceðin baþýný soktuðu ev, onu hiçbir tehlikeye karþý koruyacak durumda deðildir. Müþriklerin sýðýndýklarý ilahlar da onlardan herhangi bir eziyeti savamaz. Müminler ise verilen misallerden ders alýr, hidayete ermek için Allah’ýn mahlûkata koyduðu iþaretleri tefekkür ederler. Cenab-ý Hak, imana eriþen kullarýnýn gözlerini kevni ayetlere çevirdikten sonra aþaðýdaki ayetle akýllarýný Kur’an ayetlerine yönlendirmiþ, kendilerini rableri ile buluþturacak namaza davet etmiþtir. Bahis konusu ayet þöyledir: “Sana vahyedilen kitabý oku ve namazý kýl. Muhakkak ki namaz, hayâsýzlýktan ve kötülükten alýkoyar. Allah’ý anmak elbette (ibadetlerin) en büyüðüdür. Allah yaptýklarýnýzý bilir.” (Ankebut, 29/45.)

Rabbimizin ayette emrettiði iki emirden birincisi olan Kur’an’ý okumak, onu okumakta devamlý olmayý ifade etmektedir. Ýlk okuduðunda inkiþaf etmeyen mana tekrar okuduðunda inkiþaf edebilir. O hâlde mümin, Kur’an ile baðýný kesintisiz sürdürür. Onun ayetlerini tedebbür, manalarýný tefekkür eder. Bu sayede manalarýna ulaþýr, ondaki hükümlerle amel eder, güzel ahlakla ahlaklanýr.

Cenab-ý Hakk’ýn ayette emrettiði iki emirden ikincisi olan namaza gelince bu emir, namazý sürekli ve düzenli kýlmayý, kýlarken onun sýnýrlarýna riayet etmeyi içermektedir. Ayet-i kerimede namaz kýlma emrinin gerekçesi “Namaz, hayâsýzlýktan ve kötülükten alýkoyar.” diye açýklanmýþtýr. Namazýn hayâsýzlýktan ve kötülükten alýkoymasý; kulun bunlarý iþleme iradesini elinden almasý, yanlýþ davranýþlarda bulunmasýna imkân vermemesi anlamýna gelmez. Dolayýsýyla “alýkoymak” (nehiy) kelimesi mecazi anlamda kullanýlmýþtýr. Maksat, namazýn hayâsýzlýðý ve kötülüðü terk etmeyi kolaylaþtýrmasýdýr. (Ýbn Aþur, et-Tahrir ve’t-Tenvir, XX, 258.) O hâlde kötülüklerden (fahþa ve münker) alýkoyan namaz hangi namazdýr?

Kötülüklerden alýkoyan namaz, tam bir huþu ile okunanlarý tedebbür ederek; farzlarý, vacipleri, sünnetleri ile en güzel þekilde kýlýnan namazdýr. Bu takdirde namaz mümine Allah’ý, O’nun azamet ve celalini, huzurunda durduðunu, gözetimi ve denetimi altýnda olduðunu hatýrlatýr. Bu bilinç onun âleminde haþyet duygusunu uyandýrýr, sözlerine ve davranýþlarýna yansýr, hâlini ýslah eder. Nitekim namazýn kötülüklerden alýkoymasýnýn gerekçesi þöyle ifade edilmiþtir: “Allah’ý zikretmek elbette (ibadetlerin) en büyüðüdür.” (Ýbn Aþur, a.g.e. XX, 260.) Tercih edilen yoruma göre zikirden murat namazdýr. Zira namaz, Kur’an’da zikir olarak da isimlendirilmiþtir. (Cuma, 62/9.) Buna göre namaz ibadetlerin en büyüðüdür. Çünkü onda Allah’ý zikir vardýr. Ýçerisinde zikir olduðu için namaz diðer ibadetlerden üstün tutulmuþtur. Onun zikir ile isimlendirilmesi, iyilikleri tercih etme, kötülüklerden uzaklaþma noktasýnda zikrin temel bir esas olmasýndan dolayýdýr. (Beydavi, Envaru’t-Tenzil, IV, 196.) Nitekim Yüce Allah, “Beni zikretmek için namaz kýl!” buyurmuþtur. (Taha, 20/14.)

Kötülüklerden alýkoyan namaz; müminin tekbir, kýraat, rükû ve nihayet tazimin son sýnýrý olan secde ile Allah’a yöneldiði, kulluk makamýna eriþtiði namazdýr. Bir kiþi dünyada makam sahibi olduðunda bu makam onu belli bir þekilde davranmaya yönlendirir. O, toplum içinde temsil ettiði makamýn kendisine yüklediði sorumluluklara uygun hareket eder. Davranýþlarý herhangi bir insan gibi olmaz. Allah karþýsýnda kulun durumu da böyledir: Kul namaz ve secde ile rabbine yaklaþýr. Onun katýnda bir makam kazanýr. (Alak, 96/19.) Artýk sahip olduðu bu makam, onun yasaklanan þeyleri yapmasýna mani olur. Namazýn tekerrürü ile sahip olduðu makama olan baðlýlýðý da kötülükten uzaklaþma duygusu da artar. (Razi, Mefatihu’l-Ðayb, XV, 61.)

Kötülüklerden alýkoyan namaz, mümine nasihatte bulunur; onun vicdanýna hitap eder: “Yüce Allah’ýn azamet ve kibriyasýna delalet eden söz ve fiilleri içeren bu ibadeti yaptýktan sonra kötülükleri iþler, rabbine isyan edersen çeliþkiye düþmüþ olursun!” der. Zira namaz kýldýðý hâlde kötülükleri iþleyen kiþinin durumu, giydiði temiz ve güzel bir elbise ile çöplüklerde dolaþýp çöpleri karýþtýran kimseye benzer. Zira böyle bir elbiseyi giymiþ olmak, onun anýlan mekânlarda bulunmasýna müsaade etmez. Namaz kýlan mümin de Allah’ýn huzurunda durmaktadýr; o artýk “takva elbisesini” giymiþtir. Böyle bir elbiseyi giydiði hâlde kötülükleri iþlemesi çöplükleri karýþtýrmak gibi olur.

Kötülüklerden alýkoyan namaz, düzenli ve devamlý olarak kýlýnan namazdýr. Yüce Allah’ýn namazý farklý vakitlerde kýlmayý emretmiþ olmasýnýn hikmetleri vardýr. Farklý vakitlerde namaz kýlýnca, namazýn yaptýðý hatýrlatmalar, verdiði öðütler yenilenir. Hatýrlatma ve öðütler tekrar edince nefiste takva düþüncesi yerleþir, nihayet takva bir meleke hâline gelir.

Mümini kötülüklerden alýkoymayan namaza gelince; onda ne Allah’ý hatýrlama ne de haþyet duygusu vardýr. Çünkü namaz kýlan; aklýyla, kalbiyle ve ruhuyla deðil bedeniyle namaz kýlmaktadýr. Bu namaz kalbe huzur vermez, kulu Allah’a yaklaþtýrmaz. Böyle bir namazýn kötülüklerden alýkoyma özelliði zayýf olur, hatta bu namaz kötülükleri önlemez hâle gelir. Kiþiyi kötülükleriyle baþ baþa býrakýr.

Namaz müminin önünde büyük bir imkândýr. Hayata yön veren öncü bir ibadettir. Namaz kötülüklerden alýkoyduðunda tesiri insandan baþlayarak topluma doðru yayýlýr. Ýþlediði kötülükler insanýn zihin ve ruh dünyasýna tesir etmektedir. Aldýrmadan iþlemeye devam ederse bu kötülükler yerleþip karakterinin parçasý hâline gelmektedir. Namaz ise kötülüklerden alýkoyarak müminin zihin ve ruh dünyasýný arýndýrmaktadýr. Kalbini dinlendirmekte, manevi yorgunluklardan kurtarmaktadýr. Stresten, ruhi problemlerden muztarip modern insanýn manevi yaralarýný saðaltan bir ibadettir namaz. Peygamber Efendimiz (s.a.s.) Hz. Bilal’e “Kalk, namaza (çaðýr da) bizi namazla rahatlat!” (Ebu Davud, Edeb, 78.) demiþti. Namaza duyduðu büyük sevgiyi, hiçbir þeyin namaz kadar kendisine sevinç ve mutluluk vermediðini “Namaz gözümün nuru kýlýndý.” (Nesai, Iþratü’n-nisa, 1.) diyerek ifade etmiþti Allah’ýn Resulü.

DÝYANET AYLIK DERGÝ / Dr. Abdülkadir ERKUT 

 

Bu yazý 3984 defa okunmuþtur...

Yorum Ekle

Yazdýr

YORUM LÝSTESÝ

KATEGORÝDEKÝ DÝÐER HABERLER

n

12/02/2024 - 10:58 ÜMMET OLMAK

n

27/11/2023 - 09:29 ÝMAN VE SAMÝMÝYET

n

08/08/2022 - 10:21 ÝSLAM’IN ASLÝ KAYNAKLARINI DOÐRU ANLAMANIN YÖNTEMÝ ÜZERÝNE

n

04/10/2021 - 11:28 KÖTÜLÜKLERDEN ALIKOYAN NAMAZ HANGÝ NAMAZDIR?

n

24/05/2021 - 03:53 GERÇEK KIYMET ÖLÇÜSÜ:  SALÝH VE BAKÝ AMEL

n

05/04/2021 - 08:34 FELSEFENÝN ÇALDIÐI ÝNSANLAR

n

08/03/2021 - 11:02 TEVHÝDDEN HÝDAYETE  NEBEVÝ RÝSALET

n

12/01/2021 - 11:25 ÝÞTE TOPLUMUMUZUN HÂLÝ BU

n

06/10/2020 - 02:15 PEYGAMBER EFENDÝMÝZÝN HÝCRET YOLCULUÐU

n

06/10/2020 - 11:27 ÞEHÝTLER ÖLMEZ!

n

31/08/2020 - 04:09 SONUÇLARI ÝTÝBARIYLA ÝSTÝÐFAR VE TÖVBE / Dr. Abdülkadir ERKUT

n

06/07/2020 - 09:49 GENÇLÝK NEREYE GÝDÝYOR? / Abdülhamit Kahraman

n

25/06/2020 - 10:51 ÞÝMDÝ TAM ZAMANI / Abdülhamit Kahraman

n

18/05/2020 - 12:33 CÂMÝLER KAPATILDI  CUMALAR KALDIRILDI AMA.. / Abdülhamit Kahraman

n

23/04/2020 - 04:29 RAMAZANDA HAYATIN VE ÖLÜMÜN MUHASEBESÝNÝ YAPMAK / Dr. Muhlis AKAR 

n

23/04/2020 - 02:47 ÞEHR-Ý RAMAZAN VE SORUMLULUK BÝLÝNCÝ / Prof. Dr. Ramazan ALTINTAÞ

n

06/04/2020 - 10:26 HER HÂLÝMÝZE ÞÜKREDEBÝLMEK / Dr. Lamia LEVENT ABUL

n

30/03/2020 - 10:30 KULLUÐUN EN GÜZEL KIVAMI: ÝHSAN / Prof. Dr. Safi ARPAGUÞ

n

16/12/2019 - 10:13 HZ. PEYGAMBER (S.A.S.) DÖNEMÝNDE ÝLÝM / Prof. Dr. Þakir GÖZÜTOK

n

30/08/2019 - 10:56 HARAMDAN HELALE HÝCRET ETMEK

n

29/08/2019 - 02:59 ZÝKÝR: KALPLERÝ DÝRÝLTEN ÝKSÝR

n

17/12/2018 - 01:05 ALLAH’A YÖNELÝÞ BÝLÝNCÝNÝ TAZELEME: TÖVBE

n

17/12/2018 - 12:56 MANEVÝ ARINMA: TÖVBE

n

19/11/2018 - 10:47 Ýnancý kuþanan gençler

n

19/11/2018 - 10:42 Hz. Peygamberi Gençlere Anlatabilmek

n

17/10/2018 - 03:38 Mescitlerde Namaz Kýlmak ve Takva Sahibi Ýmam Olmak

n

30/03/2018 - 12:31 DEÝZMÝ VE ATEÝZMÝ BESLEYEN ÖNEMLÝ BÝR FAKTÖR ÝBADETSÝZLÝ

n

29/03/2018 - 12:11 MÜSLÜMANLARIN ÝLK KIBLESÝ MESCÝD-Ý AKSA VE MÜBAREK ÞEHÝR KUDÜS

n

04/01/2018 - 10:52 NEFÝS ÝLE MÜCADELE CÝHAD-I EKBER

n

03/01/2018 - 11:14 DÝNÎ TEBLÝÐDE DÝL VE ÜSLUP NASIL OLMALIDIR?

n

14/11/2017 - 11:22 HZ. PEYGAMBER’Ý GÜNÜMÜZ ÝNSANINA DOÐRU ANLATMAK

n

02/10/2017 - 04:02 ÝNSAN ONURU VE ALLAH’A KULLUK

n

02/10/2017 - 03:31 ASIL DÝN AÞIRI YORUM

n

02/10/2017 - 03:08 DÝN GÜVENLÝÐÝ BAÐLAMINDA DÝNÝN DOÐRU ANLAÞILMASI VE YORUMLANMASI

n

19/08/2017 - 09:04 Kurban ya da Baþýndan Serçe Geçen Bir Çocuktur  ÝSMAÝL

n

12/07/2017 - 10:42 ÝNSANLIÐA KARÞI EN BÜYÜK GÜNAH:  FÝTNE

n

13/06/2017 - 12:14 RAMAZAN MEKTEBÝ

n

13/06/2017 - 12:07 EMANET AHLAKI

n

13/06/2017 - 11:59 RAMAZAN MEDENÝYETÝ

n

19/04/2017 - 03:16 HZ. PEYGAMBER VE GÜVEN TOPLUMU: DARU'S-SELAM

n

28/03/2017 - 02:41 SANAL DÜNYA VE  DEÐÝÞEN MAHREMÝYET

n

17/02/2017 - 03:17 PARALEL DÝNLERÝ KÝMLER SEVER

n

17/02/2017 - 12:40 “HADÝS ÝLMÝ”NÝN ÝSLÂMÎ ÝLÝMLER ARASINDAKÝ YERÝ

n

13/02/2017 - 12:17 KALPLERÝNDE MARAZ BULUNANLAR: MÜNAFIKLAR

n

01/02/2017 - 11:12 TEFRÝKAYA DÜÞENLER GÝBÝ OLMAYIN

n

29/12/2016 - 10:25 BÝR GÜVEN ABÝDESÝ:  Muhammedü’l-Emin

n

19/12/2016 - 04:10 Fitne ve Fesadýn Baþka Bir Versiyonu: ÝFTÝRA VE SUÇLAMA

n

18/10/2016 - 11:53 Bir Mektep Olarak CAMÝ

n

26/09/2016 - 11:04 Peygambersiz Ýslam Söylemi

n

22/09/2016 - 12:08 VÝCDANIMIZIN "Selfie"SÝNÝ ÇEKEBÝLÝR MÝYÝZ ?

n

21/09/2016 - 02:57 Boþ Vakit mi Dediniz?

n

10/08/2016 - 01:00 RASULULLAH (S.A.S.) BÖYLE BUYURDU

n

10/08/2016 - 12:44 Narsisistik Kiþilik

n

14/06/2016 - 11:32 Ramazanda Gönülden Tevhidi Yaþamak

n

06/06/2016 - 02:55 Kur’an Ýkliminde Ýyiliklerle Dinamik Bir Hayat Ýnþasý

n

02/06/2016 - 04:44 Ramazan ve iYiLiK

n

02/05/2016 - 12:25 HZ. PEYGAMBER’ÝN MESAJINI DOÐRU ANLAMAK

n

08/04/2016 - 03:14 Yoðunlaþmýþ Ýbadet Mevsimi: “Üç Aylar”

n

24/03/2016 - 10:35 DUANIZ OLMASA

n

24/03/2016 - 10:31 SAHÂBE’NÝN PEYGAMBER SEVGÝSÝ

n

01/02/2016 - 11:48 ZÂLÝME HAKKI SÖYLEMEK

n

19/01/2016 - 04:35 ZOR ZAMANDA Müslüman Olmak

n

18/01/2016 - 02:04 Huzurda Huþu ile Durmak

n

18/01/2016 - 01:22 Alný Secdeye Varan Simalar

n

14/12/2015 - 11:41 HZ. ALÝ (Ö: 40/660)’NÝN KUR’AN-I KERÝM ANLAYIÞI

n

01/12/2015 - 02:21 SAHÂBE’NÝN PEYGAMBER SEVGÝSÝ

n

26/11/2015 - 02:10 Namaz: Divan-ý Ýlahîde Durup Tevhide Ermektir

n

19/11/2015 - 03:13 Kur’an ve Sünnet Perspektifinden Bilgi AHlAKI

n

19/11/2015 - 03:11 Ýlim, Marifet ve Hikmet Ýliþkisi

n

22/10/2015 - 12:39 Söz mü Sükût mu?

n

09/10/2015 - 02:23 Haccýn Evrensel Boyutu

n

07/09/2015 - 04:20   KURBAN

n

07/09/2015 - 04:14 Mescitler Arasýnda Mescid-i Aksa’ya Dair

n

06/07/2015 - 12:25 SADAKA-Ý FITIR

n

06/07/2015 - 12:23 TERAVÝH NAMAZI

n

23/06/2015 - 03:48 Þeytanýn Telkini VESVESE

n

19/06/2015 - 04:50 RAMAZAN

n

15/06/2015 - 06:11 Kardeþlik ve Dostluða Açýlan Pencere SELAM

n

15/06/2015 - 03:24 Vücutta Dolaþan Sinsi Düþman: Þeytan

n

12/06/2015 - 03:38 Ýnsanýn Temel Bir Zaafý

n

12/06/2015 - 03:07 Mültecilere Hicret Yurdu            ya da Muhacire Ensar Olmak

n

06/05/2015 - 02:27 DERÝN BÝR MUHALEFET

n

27/04/2015 - 12:31 Merhameti Kuþanmak

n

27/04/2015 - 12:30 Þiddet Karþýsýnda rahmet Peygamberi 

n

17/01/2015 - 04:13 HADÝSLERÝN DOÐRU ANLAÞILMASINDA VE YORUMLANMASINDA TAKÝP EDÝLECEK YÖNTEM

n

23/12/2014 - 04:13 Müslümanýn Varlýkla Ýmtihaný

n

23/12/2014 - 04:12 Ýslami Bakýþla Varlýk ve Servet Algýmýz

n

16/12/2014 - 02:50 SÜNNET VAHÝY ÝLÝÞKÝSÝ

n

27/10/2014 - 03:06 Sabýr-Sâbir

n

24/10/2014 - 04:08 Hz. Peygamber ve Genç Sahabiler

n

24/10/2014 - 03:59 Okunmasý Gerekenler (12)

n

24/10/2014 - 03:53 Ýslam’ýn Gençlik Tasavvuru

n

04/07/2014 - 03:29 BORÇ ve KARZ-I HASEN

n

30/06/2014 - 04:46 Ramazan Ýklimi ve Helal Kazanç Bilinci

n

09/06/2014 - 11:33 ATÂLETÝ TATÝL ZANNETMEK

n

05/05/2014 - 02:42 HZ. PEYGAMBER (S.A.S.)’ÝN ADÂLET ANLAYIÞI

n

09/04/2014 - 02:07 BÝR YÖNETÝCÝ OLARAK RASULULLAH

n

21/03/2014 - 04:40 Allah’ýn Korumasýný Hak Etmenin Yolu: Sabah Namazý

n

10/02/2014 - 02:47 Deðerini Bilemediðimiz Ýki Eþsiz Nimet: Saðlýk ve Boþ Zaman

n

04/10/2013 - 05:02 “Hakikat”in Nihai Temsilcisi:  Hz. Muhammed (s.a.s.) 
 

Site Ýçi Arama

19 Cemâziye'l-Evvel 1446 |  21.11.2024

Bir Ayet

Bismillahirrahmanirrahim

Görmedin mi ki, Allah nasýl bir örnek vermiþtir: Güzel bir söz, güzel bir aðaç gibidir ki, onun kökü sabit, dalý ise göktedir.

Rabbinin izniyle her zaman yemiþini verir. Allah insanlar için örnekler verir; umulur ki onlar öðüt alýr-düþünürler.

Kötü (murdar) söz ise, kötü bir aðaç gibidir. Onun kökü yerin üstünden koparýlmýþ, kararý (yerinde durma, tutunma imkaný) kalmamýþtýr.

Allah, iman edenleri, dünya hayatýnda ve ahirette sapasaðlam sözle sebat içinde kýlar. Zalimleri de þaþýrtýp-saptýrýr; Allah dilediðini yapar. (24-27)


( Ýbrâhim sûresi - 24)

Bir Hadis

Resûlullah (s.a.v.) buyurdular ki:

“Müþriklere karþý mallarýnýzla, canlarýnýzla ve dillerinizle cihâd ediniz.”

(Müsned-i Ahmed)

Bir Dua

“Allah’ým! Açýklarýmý ört, korkularýmý gider ve bana güven ver. Allah’ým! Ayýplarýmý ört ve korkularýmý gider.”


(Hâkim, Deavât, No: 1902, I, 517)

Hikmetli Söz

Doðru yola gittin ise, eðer dediðin tuttun ise,
Bir hayýr da ettin ise, birine bindir az deðil.


Canlý yayýn

Ýslam Ansiklopedisi

  Tasarým : Networkbil.NET

@2008 kuraniterbiye.Com