Ana Sayfa   |   Görüntülü Dersler  |  Sesli Dersler   |  Kur'an Araþtýrmalarý   |  Ýlmi YAZILAR   |  Aile Eðitim Yazýlarý   |  Çocuk Eðitimi Yazýlarý   |  Yazarlar  |  Ýletiþim

Kur`an-i Kerim ve Mealleri

Namaz Sureleri Tefsiri

Cuma (Tefsir) Dersleri

Hadis Dersleri

Cami Dersleri

Hz. Peygamberin Hayatý (s.a.v)

Ýnsaný Tanýmak (Radyo)

Tv Programlarý

Seminer ve Konferans

Kýsa Dersler

Özel Konular

Fýkhi Konular

Aile Eðitim Seminerleri

Foto Galeri

Üyelik Giriþi

Kull. Adı

:

Şifre

:
   

Ücretsiz Üyelik
Şifremi Unuttum

Güncel Videolar

Eðitimcilere ÖZEL
Gazze Duasý
Gençlerle Ýletiþim (Günýþýðý- Reþitpaþa​)
Uyumlu Evlilik Yöntemi (Bulgurlu)

Namaz Vakitleri

Sayaç

Sayac
Tekil (Bugün) 2704
Toplam 16408940
En Fazla 25928
Ortalama 2706
Üye Sayýsý 1193
Bugün Üye Olan 0
Online Ziyaretci
 
 

Ýlim, Marifet ve Hikmet Ýliþkisi

Ýnsan hikmet iliþkisi, hikmeti aramakla baþlar; hikmeti görmek ve bulmak þeklinde devam eder. Hikmeti bulan hikmet konuþmaya, hikmetle bakmaya ve hikmetle yaþamaya baþlar.Hikmet müminin yitiðidir.
19/11/2015

Bilgi ve bilim karþýlýðý olarak kullanýlan “ilim”, bir þeyi akýl ve zekâ vasýtasýyla gerçek yönüyle kavramak, gerçekle örtüþen kesin inanç/itikat, bir nesnenin þeklinin zihinde oluþmasý, nesneyi olduðu gibi bilmek, eþyadaki gizliliðin ortadan kalkmasý gibi manalara gelir.

Bilmek, tanýmak, tecrübe ile algýlamak ve ikrar etmek anlamýna gelen “marifet” ilimle eþ anlamlý kullanýlmakla birlikte aralarýnda farklar vardýr. Ýlim, genel bilgileri, marifet ise özel ve ayrýntýlý bilgileri ifade eder. Ýlmin mukabili cehldir; marifetin karþýtý ise inkârdýr. Bu sebeple ilim kelimesi marifetin yerini tutmaz. Marifet bilgidir; ancak yaþanýlan, his ve duygu ile sezilen irfani bilgi ve tanýmayý ifade eder. Ýlim, daha geniþ bir alaný, nazar ve istidlal yoluyla öðrenilerek elde edilen her türlü bilgiyi kapsar.

“Hikmet” ise varlýk ve olaylarla ilgili olarak insana huzur ve mutluluk veren, deruni bir seziþ ve idrakin adýdýr. Hikmet, marifet gibi ilimden farklýdýr. Hikmet olaylarýn arka planýný kavramak için sebepler üzerine kafa yormak, eþya ve olaylarý gönül gözüyle yorumlamaktýr.

Ýnsan hikmet iliþkisi, hikmeti aramakla baþlar; hikmeti görmek ve bulmak þeklinde devam eder. Hikmeti bulan hikmet konuþmaya, hikmetle bakmaya ve hikmetle yaþamaya baþlar. Hikmet müminin yitiðidir. (Tirmizi, Ýlim, 19.) Nitekim ilim, marifet ve hikmetle elde edilecek hususiyetler þöyle anlatýlýr:

Gönül semâsýna ilk doðan ýþýk, hikmet yýldýzýdýr

Daha sonra ilim ayý ve mârifet güneþi doðar

Hikmet yýldýzýnýn ýþýðý ile eþyânýn hakîkati müþâhede edilir

Ýlim ayýnýn zýyâsý ile mânâ âlemi müþâhede edilir

Mârifet güneþinin ýþýðý ile Hz. Mevlâ müþâhede edilir

Hikmeti bulamayan, aczini itiraf eder. Nitekim Türkçede kullandýðýmýz: “Hikmetinden sual olunmaz” sözü, hikmet arayýþýnda acze düþtüðümüzde yapacaðýmýz bir itiraftýr. Çünkü insan olaylarýn ve varlýk âleminin gidiþatýndaki hikmetler konusunda verilecek cevap bulamazsa: “Hikmetinden sual olunmaz.” Diyerek külli iradeye teslim olur ki bu da bir hikmettir.

Ârifler ilk dönemlerden itibaren âlimlerin ulaþtýklarý bilgilerden farklý ve kendilerine has bir bilgiye sahip olduklarýna inanmýþlar ve bu bilgiyi “hikmet”, “marifet”,“irfan”, “yakin” gibi yine kendilerine has terimlerle ifade etmiþlerdir. Hikmet, marifet ve irfanýn baþlangýcý ilimdir. Nitekim ârifler, “ilimsiz marifet muhal, marifetsiz ilim vebaldir” demiþlerdir. Ya da bir baþka ifade ile: “Ýlimsiz marifet güdük, marifetsiz ilim kütüktür.”

Ýrfan ehli, “Ben cinleri ve insanlarý ancak bana ibadet (kulluk) etsinler diye yarattým.” (Zariyat, 51/56.) mealindeki ayette geçen “ibadet etsinler” ifadesini, “beni tanýsýnlar” þeklinde yorumlayarak ilim ve kulluðun baþlangýcýný marifet olarak görür. Kulluðun baþlangýcý marifet; yani Hakk’ý tanýmak, sonra kendisini sayýsýz nimetlerle perverde kýlan Rabbý müteâli sevmek; nihâyet O’na kullukta fani olmaktýr. Çünkü kul, Allah’ý bildiði ve tanýdýðý nispette sever, O’ndan korkar, O’na ümitle baðlanýr, O’na tevekkül eder, O’na rücu eder, O’nun zikriyle meþgul olur, O’na kavuþmayý özler, O’ndan hayâ eder, O’na olan marifeti kadar O’nu tazim eder. Böylece insanýn hilkat gayesini ifade eden ayetin manasý, tahakkuk etmiþ olur. Çünkü insanýn bu dünyaya geliþinin gayesi ikbal ve makam beklentisi deðil; Hakk’a kul olmaktýr.

Marifet ve hikmeti kavramak için tezkiye ve manevi arýnmaya ihtiyaç vardýr. Allah Teala Kur’an-ý Kerim’de sevgili Peygamberimiz’i takdim ederken þöyle buyurur: “Size kendi içinizden ayetlerimizi okuyan, sizi kötülüklerden arýndýran/tezkiye, size kitabý ve hikmeti talim ederek bilmediklerinizi öðreten bir peygamber gönderdik.” (Bakara, 2/151.) Bu ayette ince manalar saklýdýr. Ayetteki hikmet sözde ve özde isabetli davranmaktýr. Bu vasfý taþýyan kimse hakîm olarak isimlendirilir.

Ýnsanda fýtri olan hikmet arayýþý, varlýk ve olaylarý sorgulamayý gerekli kýlmaktadýr. Nitekim yukarýdaki ayet, hikmet arayýþýnýn yolunu þöyle öðretmektedir:

1- Önce kevnî ayetleri okumak için insanýn kendinden baþlayarak topyekûn kâinat kitabýný ibretle incelemesi; bakmaktan çok görmeye ve anlamaya çalýþmasý,

2- Sonra kendini okuyup zaaf ve kusurlarýný gördükçe arýnma çabasý içinde olmasý ve baþkalarýyla iletiþimde farkýndalýk bilincine ermesi,

3- Ýbretle okunan kâinat ayetlerinin ardýndan tezkiye duygusuna ererek ilâhî kitabý okumasý,

4- Hem kevnî kitabý, hem ilahî kelamý kitabý okurken hikmeti yakalamaya çalýþmasý.

Eþyanýn hikmet, sýr ve inceliklerini kavramak insana basiret kazandýrýr ve insaný marifete erdirir. Ya da bir baþka ifadeyle basiret nazarý, insan gönlünü hikmetle buluþturur. Bu yüzden ehlidil insanlar sürekli hikmet arayýþý içerisinde olmuþ ve marifete ermeyi gaye edinmiþlerdir.

Hikmet ve marifetin baþý Allah korkusudur. Nefsani duygulardan sýyrýlamayan, kendini aþamayan, öfkesini kontrol edemeyen, duygularýný yenemeyen insandan hikmet ummak ve marifete ermesini beklemek tekeden süt çýkmasýný beklemek gibidir.

Hikmete ermek ve marifete ulaþmak nefsin arýndýrýlmasýna baðlýdýr.

Bilmek, bulmak ve olmak anlamýna gelen ilme’l-yakîn, ayne’lyakîn ve hakka’l-yakîn irfan geleneðinde önemli menzillerdir. Ýlme’l-yakîn, ölçüleri içerisinde Hakk’ý, hakikati, varlýðý ve varlýðýn sahibini tanýmaktýr. Bu menzil sonuçlarý itibariyle motivasyon tesiri olmayan, bununla birlikte kalbî irfana açýlan bir pencere niteliðindedir. Bu ayne’l yakîn penceresinden gelen ýþýk, insana aradýðýný bulma imkâný sunar.

Ayne’l-yakîn sayesinde açýlan basiret gözü ibadet ve taatlardaki manevi haz, ruhanî aþk ve þevk ile hakka’l-yakîn sayesinde olmayý ve kemale ermeyi gerçekleþtirir. Böylece Allah yolunun yolcusu, gerçek tevhit ile sonuçlanacak marifet, irfan ve aþk yolculuðunda ilme’l-yakîn/bilmek, ayne’l-yakîn/bulmak ve hakka’lyakîn/olmak menzillerinden geçmiþ olur.

Hikmet, marifet ve irfan, dille anlatýlan ve öðretilen bir þey olmaktan çok, sükût, idrak ve derin bir kavrayýþ ile anlaþýlan ve öðrenilen husustur. Önemli olan sadece dilin deðil, nefsin ve zihnin de susmasýdýr. Hak’tan baþkasýyla meþgul olmamasýdýr. Sükût, tefekkürü temin ettiði ölçüde marifet tahsil etmenin aracýdýr.

Dilin söylediði sözleri kulak anlar, ama gönülden çýkan hikmet ve marifet sözlerini ise ancak aklý aþmýþ; gönül sermestliðine ulaþmýþ aþk ve coþkusu yüksek olan ehli hikmet ve ehli irfan anlar.

Ýnsanýn manevi hayatý, içine iman, ibadet ve ahlak tohumunun ekildiði bir tarla gibidir. Bu tarlanýn mutlaka ilim, hikmet ve marifet çapasý ile çapalanmasý; ibadet ve taat suyu ile sulanmasý gerekir. Ýlim, hikmet ve irfan çapasý ile çapalanmayan manevi hayatýn, kýsa zamanda yoz ayrýk otlarýyla bozulacaðýndan þüphe yoktur. Yoz otlarýn kendini göstermeye baþladýðý bir tarlanýn nasýl bütün fidanlarýyla sökülmesi gerekmiyor; aksine görülen yabani ve yoz otlarýn temizlenmesi yeterli oluyorsa manevi hayatýmýz da böyledir. Önce masiva denilen yoz ayrýk otlardan temizlenmelidir ki hikmet ve marifet çimeni yeþersin, kalp hikmet pýnarý hâline gelsin.

Prof. Dr. H. kâmil yILMaZ

 

Bu yazý 4713 defa okunmuþtur...

Yorum Ekle

Yazdýr

YORUM LÝSTESÝ

KATEGORÝDEKÝ DÝÐER HABERLER

n

12/02/2024 - 10:58 ÜMMET OLMAK

n

27/11/2023 - 09:29 ÝMAN VE SAMÝMÝYET

n

08/08/2022 - 10:21 ÝSLAM’IN ASLÝ KAYNAKLARINI DOÐRU ANLAMANIN YÖNTEMÝ ÜZERÝNE

n

04/10/2021 - 11:28 KÖTÜLÜKLERDEN ALIKOYAN NAMAZ HANGÝ NAMAZDIR?

n

24/05/2021 - 03:53 GERÇEK KIYMET ÖLÇÜSÜ:  SALÝH VE BAKÝ AMEL

n

05/04/2021 - 08:34 FELSEFENÝN ÇALDIÐI ÝNSANLAR

n

08/03/2021 - 11:02 TEVHÝDDEN HÝDAYETE  NEBEVÝ RÝSALET

n

12/01/2021 - 11:25 ÝÞTE TOPLUMUMUZUN HÂLÝ BU

n

06/10/2020 - 02:15 PEYGAMBER EFENDÝMÝZÝN HÝCRET YOLCULUÐU

n

06/10/2020 - 11:27 ÞEHÝTLER ÖLMEZ!

n

31/08/2020 - 04:09 SONUÇLARI ÝTÝBARIYLA ÝSTÝÐFAR VE TÖVBE / Dr. Abdülkadir ERKUT

n

06/07/2020 - 09:49 GENÇLÝK NEREYE GÝDÝYOR? / Abdülhamit Kahraman

n

25/06/2020 - 10:51 ÞÝMDÝ TAM ZAMANI / Abdülhamit Kahraman

n

18/05/2020 - 12:33 CÂMÝLER KAPATILDI  CUMALAR KALDIRILDI AMA.. / Abdülhamit Kahraman

n

23/04/2020 - 04:29 RAMAZANDA HAYATIN VE ÖLÜMÜN MUHASEBESÝNÝ YAPMAK / Dr. Muhlis AKAR 

n

23/04/2020 - 02:47 ÞEHR-Ý RAMAZAN VE SORUMLULUK BÝLÝNCÝ / Prof. Dr. Ramazan ALTINTAÞ

n

06/04/2020 - 10:26 HER HÂLÝMÝZE ÞÜKREDEBÝLMEK / Dr. Lamia LEVENT ABUL

n

30/03/2020 - 10:30 KULLUÐUN EN GÜZEL KIVAMI: ÝHSAN / Prof. Dr. Safi ARPAGUÞ

n

16/12/2019 - 10:13 HZ. PEYGAMBER (S.A.S.) DÖNEMÝNDE ÝLÝM / Prof. Dr. Þakir GÖZÜTOK

n

30/08/2019 - 10:56 HARAMDAN HELALE HÝCRET ETMEK

n

29/08/2019 - 02:59 ZÝKÝR: KALPLERÝ DÝRÝLTEN ÝKSÝR

n

17/12/2018 - 01:05 ALLAH’A YÖNELÝÞ BÝLÝNCÝNÝ TAZELEME: TÖVBE

n

17/12/2018 - 12:56 MANEVÝ ARINMA: TÖVBE

n

19/11/2018 - 10:47 Ýnancý kuþanan gençler

n

19/11/2018 - 10:42 Hz. Peygamberi Gençlere Anlatabilmek

n

17/10/2018 - 03:38 Mescitlerde Namaz Kýlmak ve Takva Sahibi Ýmam Olmak

n

30/03/2018 - 12:31 DEÝZMÝ VE ATEÝZMÝ BESLEYEN ÖNEMLÝ BÝR FAKTÖR ÝBADETSÝZLÝ

n

29/03/2018 - 12:11 MÜSLÜMANLARIN ÝLK KIBLESÝ MESCÝD-Ý AKSA VE MÜBAREK ÞEHÝR KUDÜS

n

04/01/2018 - 10:52 NEFÝS ÝLE MÜCADELE CÝHAD-I EKBER

n

03/01/2018 - 11:14 DÝNÎ TEBLÝÐDE DÝL VE ÜSLUP NASIL OLMALIDIR?

n

14/11/2017 - 11:22 HZ. PEYGAMBER’Ý GÜNÜMÜZ ÝNSANINA DOÐRU ANLATMAK

n

02/10/2017 - 04:02 ÝNSAN ONURU VE ALLAH’A KULLUK

n

02/10/2017 - 03:31 ASIL DÝN AÞIRI YORUM

n

02/10/2017 - 03:08 DÝN GÜVENLÝÐÝ BAÐLAMINDA DÝNÝN DOÐRU ANLAÞILMASI VE YORUMLANMASI

n

19/08/2017 - 09:04 Kurban ya da Baþýndan Serçe Geçen Bir Çocuktur  ÝSMAÝL

n

12/07/2017 - 10:42 ÝNSANLIÐA KARÞI EN BÜYÜK GÜNAH:  FÝTNE

n

13/06/2017 - 12:14 RAMAZAN MEKTEBÝ

n

13/06/2017 - 12:07 EMANET AHLAKI

n

13/06/2017 - 11:59 RAMAZAN MEDENÝYETÝ

n

19/04/2017 - 03:16 HZ. PEYGAMBER VE GÜVEN TOPLUMU: DARU'S-SELAM

n

28/03/2017 - 02:41 SANAL DÜNYA VE  DEÐÝÞEN MAHREMÝYET

n

17/02/2017 - 03:17 PARALEL DÝNLERÝ KÝMLER SEVER

n

17/02/2017 - 12:40 “HADÝS ÝLMÝ”NÝN ÝSLÂMÎ ÝLÝMLER ARASINDAKÝ YERÝ

n

13/02/2017 - 12:17 KALPLERÝNDE MARAZ BULUNANLAR: MÜNAFIKLAR

n

01/02/2017 - 11:12 TEFRÝKAYA DÜÞENLER GÝBÝ OLMAYIN

n

29/12/2016 - 10:25 BÝR GÜVEN ABÝDESÝ:  Muhammedü’l-Emin

n

19/12/2016 - 04:10 Fitne ve Fesadýn Baþka Bir Versiyonu: ÝFTÝRA VE SUÇLAMA

n

18/10/2016 - 11:53 Bir Mektep Olarak CAMÝ

n

26/09/2016 - 11:04 Peygambersiz Ýslam Söylemi

n

22/09/2016 - 12:08 VÝCDANIMIZIN "Selfie"SÝNÝ ÇEKEBÝLÝR MÝYÝZ ?

n

21/09/2016 - 02:57 Boþ Vakit mi Dediniz?

n

10/08/2016 - 01:00 RASULULLAH (S.A.S.) BÖYLE BUYURDU

n

10/08/2016 - 12:44 Narsisistik Kiþilik

n

14/06/2016 - 11:32 Ramazanda Gönülden Tevhidi Yaþamak

n

06/06/2016 - 02:55 Kur’an Ýkliminde Ýyiliklerle Dinamik Bir Hayat Ýnþasý

n

02/06/2016 - 04:44 Ramazan ve iYiLiK

n

02/05/2016 - 12:25 HZ. PEYGAMBER’ÝN MESAJINI DOÐRU ANLAMAK

n

08/04/2016 - 03:14 Yoðunlaþmýþ Ýbadet Mevsimi: “Üç Aylar”

n

24/03/2016 - 10:35 DUANIZ OLMASA

n

24/03/2016 - 10:31 SAHÂBE’NÝN PEYGAMBER SEVGÝSÝ

n

01/02/2016 - 11:48 ZÂLÝME HAKKI SÖYLEMEK

n

19/01/2016 - 04:35 ZOR ZAMANDA Müslüman Olmak

n

18/01/2016 - 02:04 Huzurda Huþu ile Durmak

n

18/01/2016 - 01:22 Alný Secdeye Varan Simalar

n

14/12/2015 - 11:41 HZ. ALÝ (Ö: 40/660)’NÝN KUR’AN-I KERÝM ANLAYIÞI

n

01/12/2015 - 02:21 SAHÂBE’NÝN PEYGAMBER SEVGÝSÝ

n

26/11/2015 - 02:10 Namaz: Divan-ý Ýlahîde Durup Tevhide Ermektir

n

19/11/2015 - 03:13 Kur’an ve Sünnet Perspektifinden Bilgi AHlAKI

n

19/11/2015 - 03:11 Ýlim, Marifet ve Hikmet Ýliþkisi

n

22/10/2015 - 12:39 Söz mü Sükût mu?

n

09/10/2015 - 02:23 Haccýn Evrensel Boyutu

n

07/09/2015 - 04:20   KURBAN

n

07/09/2015 - 04:14 Mescitler Arasýnda Mescid-i Aksa’ya Dair

n

06/07/2015 - 12:25 SADAKA-Ý FITIR

n

06/07/2015 - 12:23 TERAVÝH NAMAZI

n

23/06/2015 - 03:48 Þeytanýn Telkini VESVESE

n

19/06/2015 - 04:50 RAMAZAN

n

15/06/2015 - 06:11 Kardeþlik ve Dostluða Açýlan Pencere SELAM

n

15/06/2015 - 03:24 Vücutta Dolaþan Sinsi Düþman: Þeytan

n

12/06/2015 - 03:38 Ýnsanýn Temel Bir Zaafý

n

12/06/2015 - 03:07 Mültecilere Hicret Yurdu            ya da Muhacire Ensar Olmak

n

06/05/2015 - 02:27 DERÝN BÝR MUHALEFET

n

27/04/2015 - 12:31 Merhameti Kuþanmak

n

27/04/2015 - 12:30 Þiddet Karþýsýnda rahmet Peygamberi 

n

17/01/2015 - 04:13 HADÝSLERÝN DOÐRU ANLAÞILMASINDA VE YORUMLANMASINDA TAKÝP EDÝLECEK YÖNTEM

n

23/12/2014 - 04:13 Müslümanýn Varlýkla Ýmtihaný

n

23/12/2014 - 04:12 Ýslami Bakýþla Varlýk ve Servet Algýmýz

n

16/12/2014 - 02:50 SÜNNET VAHÝY ÝLÝÞKÝSÝ

n

27/10/2014 - 03:06 Sabýr-Sâbir

n

24/10/2014 - 04:08 Hz. Peygamber ve Genç Sahabiler

n

24/10/2014 - 03:59 Okunmasý Gerekenler (12)

n

24/10/2014 - 03:53 Ýslam’ýn Gençlik Tasavvuru

n

04/07/2014 - 03:29 BORÇ ve KARZ-I HASEN

n

30/06/2014 - 04:46 Ramazan Ýklimi ve Helal Kazanç Bilinci

n

09/06/2014 - 11:33 ATÂLETÝ TATÝL ZANNETMEK

n

05/05/2014 - 02:42 HZ. PEYGAMBER (S.A.S.)’ÝN ADÂLET ANLAYIÞI

n

09/04/2014 - 02:07 BÝR YÖNETÝCÝ OLARAK RASULULLAH

n

21/03/2014 - 04:40 Allah’ýn Korumasýný Hak Etmenin Yolu: Sabah Namazý

n

10/02/2014 - 02:47 Deðerini Bilemediðimiz Ýki Eþsiz Nimet: Saðlýk ve Boþ Zaman

n

04/10/2013 - 05:02 “Hakikat”in Nihai Temsilcisi:  Hz. Muhammed (s.a.s.) 
 

Site Ýçi Arama

19 Cemâziye'l-Evvel 1446 |  21.11.2024

Bir Ayet

Bismillahirramanirrahim

'Boþ ve yararsýz olan sözü' iþittikleri zaman ondan yüz çevirirler ve: "Bizim yapýp-ettiklerimiz bizim, sizin yapýp-ettikleriniz sizindir; size selam olsun, biz cahilleri benimsemeyiz" derler.

( Kasas sûresi - 55)

Bir Hadis

Hz.Ömer ve Hz. Ebû Bekir arasýnda tatlý bir rekabet vardý. Bir gün Hz. Peygamber’in herkesin elinden geldiðince sadaka vermesini istemesi üzerine, Hz. Ömer, “Ebû Bekir’i geçersem iþte bugün geçerim.” diye düþündü. Zira o dönemde maddi imkânlarý iyiydi. Bunun üzerine malýnýn yarýsýný getirip Hz. Peygamber’e teslim etti. Resûlullah (s.a.s.), “Ailene ne býraktýn?”dedi. Hz. Ömer, getirdiði kadarýný da onlara ayýrdýðýný söyledi. Biraz sonra Hz. Ebû Bekir, malýnýn tamamýný getirdi. Sonra Resûlullah (s.a.s.) ona da, “Ailene ne býraktýn?”diye sordu. Ebû Bekir, “Onlara Allah ve Resûlü’nü býraktým.” cevabýný verdi. Bunun üzerine Hz. Ömer, Ebû Bekir’e, “Bundan sonra seninle hiçbir þeyde asla yarýþmam.” dedi.


(Ebû Dâvûd, Zekât, 40)

Bir Dua

“…(Allah’ým!) Beni güzel ahlaka eriþtir. Senden baþka güzel ahlaka eriþtirecek yoktur. Kötü ahlaký benden uzaklaþtýr. Senden baþka kötü ahlaký benden uzaklaþtýracak yoktur!…”

(Müslim, Müsafirin, 201)

Hikmetli Söz

Ýnsanýn en büyüðü, en yüksek mevkide iken tevazu gösteren, kudret sahibi iken affeden, kuvvetli olduðu vakit zulmetmeyen ve adaletle hareket edendir.


Canlý yayýn

Ýslam Ansiklopedisi

  Tasarým : Networkbil.NET

@2008 kuraniterbiye.Com