Ana Sayfa   |   Görüntülü Dersler  |  Sesli Dersler   |  Kur'an Araþtýrmalarý   |  Ýlmi YAZILAR   |  Aile Eðitim Yazýlarý   |  Çocuk Eðitimi Yazýlarý   |  Yazarlar  |  Ýletiþim

Kur`an-i Kerim ve Mealleri

Namaz Sureleri Tefsiri

Cuma (Tefsir) Dersleri

Hadis Dersleri

Cami Dersleri

Hz. Peygamberin Hayatý (s.a.v)

Ýnsaný Tanýmak (Radyo)

Tv Programlarý

Seminer ve Konferans

Kýsa Dersler

Özel Konular

Fýkhi Konular

Aile Eðitim Seminerleri

Foto Galeri

Üyelik Giriþi

Kull. Adı

:

Şifre

:
   

Ücretsiz Üyelik
Şifremi Unuttum

Güncel Videolar

Eðitimcilere ÖZEL
Gazze Duasý
Gençlerle Ýletiþim (Günýþýðý- Reþitpaþa​)
Uyumlu Evlilik Yöntemi (Bulgurlu)

Namaz Vakitleri

Sayaç

Sayac
Tekil (Bugün) 3771
Toplam 16410007
En Fazla 25928
Ortalama 2706
Üye Sayýsý 1193
Bugün Üye Olan 0
Online Ziyaretci
 
 

DÝNÎ HAYATIN ÜÇ BOYUTU:

DAVRANIÞ, DUYGU VE BÝLGÝ 

“Yoksa geceleyin secde ederek ve kýyamda durarak ibadet eden, ahiretten çekinen ve Rabbinin rahmetini dileyen kimse (o inkârcý gibi) midir?...” (Zümer, 39/9.)
06/10/2020

Kur’an’da hastalýk, geçim darlýðý gibi bir zorlukla karþýlaþan, Rabbinden baþýna gelen bu zorluðu kaldýrmasýný isteyen bir insan karakterinden söz edilir. Rabbi kendisine afiyet verdiði, zorluðunu kolaylýkla deðiþtirdiðinde, bu kiþi daha önce ettiði duayý terk etmekte; þeytana itaat, Allah’a isyan etmeye baþlamaktadýr. Ahireti umursamayan, bütün ilgi ve ihtimamýný þu fani dünyaya yönelten ancak zorda kaldýðý vakit kul olduðunu hatýrlayan, bu yüzden de ilahi tehdide muhatap olan bu kiþi ile (Zümer, 39/8.) samimi bir mümin arasýnda þöyle bir karþýlaþtýrma yapýlmaktadýr: “Yoksa geceleyin secde ederek ve kýyamda durarak ibadet eden, ahiretten çekinen ve Rabbinin rahmetini dileyen kimse (o inkârcý gibi) midir? (Resulüm!) De ki: Hiç bilenlerle bilmeyenler bir olur mu? Doðrusu ancak akýl sahipleri bunlarý hakkýyla düþünür.” (Zümer, 39/9.)

Ayeti kerimede müminin dinî hayatýnýn üç boyutu üzerinde durulmaktadýr ki bunlardan birincisi davranýþ boyutudur. Davranýþ boyutuyla mümin, namazlarýný huþu ile kýlan, Allah’a dua ile yönelen, O’na her hâlinde itaat eden, kulluðunda daim olan kiþidir. Gece ibadetinin onun hayatýnda özel bir yeri vardýr; çünkü gece vakti nefse ibadetin en aðýr geldiði vakit; rahatý talep etmek için en uygun zamandýr. Gece ibadetini tercih eden kiþi Allah’a ibadeti nefsin rahatýna tercih etmiþ demektir. Bu kiþinin kalbi, Allah’a yakýnlýðýn nuru ile aydýnlanýr, ettiði ibadet riyadan en uzak, kabule en yakýn ibadet olur. Þüphesiz zikrin geceye tahsis edilmesi müminin gündüz vakitlerinde kýyam ve secdeden uzak olduðu anlamýna gelmez. Dinî hayatýn davranýþ boyutunda mümin, sadece meþakkatli zamanlarda deðil rahat zamanlarda da kulluðunun bilincinde olur. Ýlahî emir ve yasaklarý ifa etme konusunda sebatkârdýr. Þahsi rahatýndan fedakârlýk yapabilecek derecede deðerlerine samimiyetle baðlýdýr. Onun dinî hayatýndaki sebat ve samimiyetinin arkasýnda duygusal bir boyut da söz konusudur.

Dinî hayatýn ikinci boyutunu,  duygu boyutu teþkil etmektedir. Duygular içinde korku ve ümit duygusu, insanýn hayatýný sürdürmesini saðlayan temel duygulardandýr. Mümin, hayatýný korku ve ümit arasýnda sürdürür. Esas olan, bu iki duyguyu bir araya getirmektir. Kur’an’da bu ikisini bir araya getiren kullar övülmüþtür. (Secde, 32/16; Enbiya, 21/90.) Korku duygusu, Allah’ýn razý olmayacaðý amelleri iþlemeye engel olur. Umut ise Allah’ýn razý olacaðý amellere teþvik eder. Diðer taraftan umudun da korkunun da bir sýnýrý bulunmaktadýr ki her iki duygu da kendi sýnýrýný aþmamalýdýr. Umut, sýnýrýný aþtýðýnda insan temelsiz bir güven hissine kapýlýr. (Araf, 7/99.) Korku, sýnýrýný aþtýðýnda ise ümitsizlik duygusu kalbi iþgal eder. (Yusuf, 12/87.) Müminin dinî hayatý, aþýrýlýklardan korunmak için dengeli bir duygusal tutuma dayanýr. Duygu boyutundaki yoðunluk, kulluðunu þevk ve gayretle idame ettirmesini saðlar, dinî hayatýný olumlu anlamda yönlendirir. Ancak duygu, bilginin rehberliðine ihtiyaç duyar.

Dinî hayatýn üçüncü boyutu da bilgi boyutudur. Ayeti kerimede buyurulan, “Hiç bilenlerle bilmeyenler bir olur mu?” cümlesi, öncesindeki cümle ile iliþkili olarak yorumlanmaktadýr. Buna göre Rabbini hakkýyla bilen ile Rabbinden bihaber, cehalet ve dalalet içinde hayat sürenler bir deðildir. Allah’ýn insanlara olan nimetlerini, bu nimetlerin þükrü gerektirdiðini bilenler ile bu bilgilere sahip olmayanlar bir deðildir. Allah’ýn vadettiði diriliþin, sevabýn ve cezanýn hak olduðunu, itaat edenlerin mükâfatlandýrýlacaðýný, isyan edenlerin cezalandýrýlacaðýný bilenlerle bunlarý bilmeyenler bir deðildir. Yani dinî hayatýn temelini, sahih bilgi teþkil etmektedir.

Bu nitelikteki bir bilgi, müminin dinî hayatýný hem duygu hem davranýþ açýsýndan olumlu bir þekilde yönlendirir. Zira yukarýdaki hakikatleri özümsemiþ bir müminin davranýþ ve duygularýnýn bu bilgilerden etkilenmemesi düþünülemez. Bu itibarla sözü edilen bilgi, kuru bir bilgi olarak deðerlendirilmemelidir. Nitekim âlimler bu cümlede, bildiði ile amel edenlerle bildiði ile amel etmeyenlerin mukayese edildiðini ifade etmiþlerdir. Zira cümle, ilmin gereðinin kulluk olduðuna, kendisine amel terettüp etmeyen ilmin Allah katýnda ilim olmadýðýna delalet etmektedir. Çünkü bilenler ilimlerinden faydalanýr ve ilimlerinin gereðine göre amel ederler. Dolayýsýyla ayette, ilmiyle amel etmeyen, âlim sayýlmamaktadýr. Ýlmi elde eden ancak kullukta ilerleyemeyen, dünya fitnesine düþenler için büyük bir istihfaf söz konusudur. (Zemahþeri, el-Keþþaf, IV, 117.) “Hiç bilenlerle bilmeyenler bir olur mu?” cümlesi, genel anlamda bilginin öneminin bir ifadesi olarak da yorumlanmýþtýr. Söz konusu cümle, bilenlerin bütün yönlerden bilmeyenlerden üstün olduðuna iþaret etmektedir. (Ýbn Aþur, et-Tahrir ve’t-Tenvir, XXIII, 349.)

Dinî hayat, mezkûr üç boyutuyla oldukça önemlidir. Zira davranýþ, duygu ve bilgi boyutlarý birbiri ile sýký iliþki içindedir. Hayata rehberlik etmesi için gönderilmiþ olan din, davranýþlarda tezahür eder. Davranýþlarýn temelinde ise duygu ve bilgi yer almaktadýr. Bilgiden yoksun duygu, bazý aþýrý davranýþlara yol açabileceði gibi, duygudan yoksun malumat yýðýný da davranýþlarý yönlendirmede etkisiz kalýr. Diðer taraftan, ayetin genel olarak bilginin önemine ettiði iþaret dikkat çekicidir. Nitekim bilenlerle bilmeyenlerin bir olmadýðý, son birkaç yüzyýlda dünyada gerçekleþen olaylarla daha iyi anlaþýlmaktadýr. Bilenler bilgiyi sanayi ve teknolojiye çevirerek büyük bir güç elde etmiþler; maddi bakýmdan bilmeyenlerden üstün konuma gelmiþlerdir. Oysa Ýslam dininde bilgi sadece dinî konulara hasredilmemiþ, insanlýðýn faydasýna olan bütün ilimler teþvik edilmiþtir. Bu sayede Müslümanlar geçmiþte parlak bir medeniyet inþa etmeyi baþarmýþlardýr. Bu yüzden Müslümanlarýn, günümüzde de bilgiyi arama ve onu elde edip Allah’ýn razý olduðu þekilde deðerlendirme yükümlülükleri devam etmektedir. Çünkü “Hikmetli söz müminin yitiðidir. Onu nerede bulursa, almaya en çok onun hakký vardýr.” (Tirmizi, Ýlim, 19.)

 

Dr. Abdülkadir ERKUT / DÝYANET AYLIK DERGÝ

 

Bu yazý 1346 defa okunmuþtur...

Yorum Ekle

Yazdýr

YORUM LÝSTESÝ

KATEGORÝDEKÝ DÝÐER HABERLER

n

06/10/2020 - 01:41 DÝNÎ HAYATIN ÜÇ BOYUTU: DAVRANIÞ, DUYGU VE BÝLGÝ 

n

23/04/2020 - 04:57 DOÐRUNUN YARDIMCISI ALLAH’TIR / Dr. Abdülkadir ERKUT 

n

23/04/2020 - 03:55 RAMAZANDA TAKVA EÐÝTÝMÝ / Dr. Ekrem KELEÞ 

n

30/03/2020 - 10:58 DÜNYA, ÝMTÝHAN DÜNYASIDIR / Nurcan SOLAK 

n

03/02/2020 - 10:48 PEYGAMBER EFENDÝMÝZE SALAT Ü SELAMIN MANASI  / Dr. Abdülkadir ERKUT

n

14/10/2019 - 11:50 ÝNSANLIÐA ÖRNEK VE ÖNDER TOPLUM / Dr. Abdülkadir ERKUT

n

16/09/2019 - 10:34 BARIÞ DÝNÝ ÝSLAM / Dr. Abdülkadir ERKUT

n

17/12/2018 - 01:23 ALLAH DOSTLARI KÝMLERDÝR?

n

19/11/2018 - 10:32 Kur'an'ýn ýþýðýnda insanlýða model gençler

n

17/10/2018 - 03:33 Kur'an ile Dirilmek

n

10/04/2018 - 01:33 DÜNYA HAYATINDA  ALLAH’IN TARAFINDA OLMAK

n

30/03/2018 - 12:04 DÜNYA VE AHÝRET MUTLULUÐUNUN YOLU: AMEL-Ý SALÝH

n

30/03/2018 - 11:39 RABBÝMÝZÝN BÝZLERE KUTSAL EMANETLERÝ: TOPRAK, SU, HAVA

n

30/03/2018 - 11:31 KUR’AN’DA MUSÝBET KAVRAMI  ÜZERÝNE PSÝKO-SOSYOLOJÝK  DEÐERLENDÝRMELER

n

29/03/2018 - 01:10 ÝSLAM MEDENÝYETÝNÝN BAÞKENTLERÝ: MEKKE, MEDÝNE, KUDÜS

n

03/01/2018 - 11:26 TAKLÝDÝ ÝMANDAN TAHKÝKÝ ÝMANA; GELÝN KUTSAL KÝTABIMIZI DOÐRU OKUYALIM

n

10/11/2017 - 01:44 TAKLÝDÝ ÝMANDAN TAHKÝKÝ ÝMANA: GELÝN RABBÝMÝZÝ DOÐRU TANIYALIM

n

02/10/2017 - 04:12 YARATILIÞ GAYEMÝZ: ÝBADET/ALLAH’A KULLUK

n

02/10/2017 - 03:43 ÝBADETLERÝN  BÝRLÝÐÝMÝZE KATKISI

n

03/07/2017 - 04:09 AHD ve MÝSAK SORUMLULUKTUR

n

13/06/2017 - 12:10 MANEVÝ BAKIM AYI: RAMAZAN

n

18/04/2017 - 09:24 ÝLAHÎ RÝSALET ELÇÝLERÝNÝN MÝSYONU: ÝNSANLIÐI ÇATIÞTIRMAK DEÐÝL BARIÞTIRMAKTIR

n

28/03/2017 - 03:11 TEFEKKÜR

n

20/03/2017 - 01:07 ÝSLAM’IN HEDEFÝNDE ÝNSAN VARDIR

n

17/02/2017 - 11:41 KUR’AN-I KERÝM’DE MÜNAFIKLARIN ÖZELLÝKLERÝ

n

29/12/2016 - 10:57 Kur’an’la Ýliþkilerimizde Týkanýklýk Var

n

19/12/2016 - 03:08 Kur’an’la Ýliþkilerimizde Týkanýklýk Var

n

07/11/2016 - 12:31   KUR’AN’DA VELÂYET KAVRAMI

n

18/10/2016 - 04:51 YÜREKLER ve YÖNELÝÞLER

n

21/09/2016 - 03:28 ÝSLAM'IN ÝSTEDÝÐÝ DÜZEYE ULAÞMAK

n

14/06/2016 - 11:19 Mescitler Arasýnda Mescid-i Aksa’ya Dair

n

10/06/2016 - 10:09 GÜNLÜK HAYATIMIZDA KUR’AN

n

07/06/2016 - 02:46 Ýnsan Dünyaya Emanet

n

02/05/2016 - 12:32 KUR’AN AÇISINDAN MESCÝD GERÇEÐÝ

n

18/01/2016 - 02:22 EÐER BÝLMÝYORSANIZ

n

01/12/2015 - 03:35 KUR’AN’A GÖRE SAHABE GERÇEÐÝ

n

20/11/2015 - 01:28 TAKVA

n

09/10/2015 - 02:44 Zaman, Ýnsan ve ziyan

n

07/09/2015 - 03:47 KUR’AN EÐÝTÝMÝ

n

08/08/2015 - 10:46 KOMÞULUKTA KUR’ANÝ ÖLÇÜ

n

06/07/2015 - 12:38 AZIKLARIN EN HAYIRLISI  VE EN SONSUZ OLANI

n

11/05/2015 - 02:51 HEPÝNÝZ ÂDEM’DENSÝNÝZ Âdem ise Topraktan

n

27/04/2015 - 12:27 Kur’an’ý, Tabiatý ve Tarihi Anlamak

n

23/12/2014 - 03:22 Þükür-Þâkir

n

27/10/2014 - 03:11 KURÂN KARÞISINDAKÝ DURUÞUMUZ

n

24/10/2014 - 03:42 KURÂNIN METÝNLEÞME TARÝHÝ

n

04/07/2014 - 04:28 Haram Lokma ve Toplumsal Kaos

n

30/06/2014 - 06:05 Oruç Kalkandýr

n

05/05/2014 - 01:01 21. YÜZYILDA KUR’AN’I HAYATA TAÞIMAK

n

09/04/2014 - 03:17 Küfür-Kâfir

n

09/04/2014 - 12:49 HALKIN KUR’AN ANLAYIÞI

n

21/03/2014 - 05:05 Sorumluyu Baþka Yerde Aramak

n

21/03/2014 - 03:35 Samimiyet: Hakikati, Fazileti ve Afetleri

n

10/02/2014 - 02:22 Her Dem Ýmtihan

n

04/10/2013 - 05:10 Kur’an’da Öfke Kontrolü

n

22/07/2013 - 03:37 Kimlik inþasýnda Kur’an öðretimi ve öðreniminin önemi

n

19/06/2013 - 04:10 Günümüz Gençliði

n

18/06/2013 - 03:35 Kur'an ve Sünnete Göre Kavmiyetçilik

n

15/05/2013 - 11:32 Þeytanýn kardeþleri kimlerdir?

n

14/03/2013 - 01:30 KUR’AN’DA KARDEÞLÝK

n

14/03/2013 - 11:10 KURÂNIN BUGÜNE SESLENÝÞÝ

n

28/01/2013 - 01:55 KUR’ÂN’IN HAYATA MÜDAHALESÝ

n

28/01/2013 - 01:51 KURANI OKUMA VE ANLAMA SORUMLULUÐU

n

28/12/2012 - 11:53 KUR’AN KENDÝNÝ NASIL TANITIYOR?

n

27/12/2012 - 04:19 KUR‘AN‘IN ANLAM DÜNYASI ÝLE BULUÞMAK

n

22/11/2012 - 11:38 Buhranlarýmýz günahlarýmýzdandýr

n

05/10/2012 - 02:30 Kur’an-ý Kerim’de hak kavramý

n

03/09/2012 - 04:28 Þeytanýn kardeþleri kimlerdir?

n

03/09/2012 - 02:28 Kur’an karþýsýnda nebevi duruþ

n

13/07/2012 - 11:07 Aðýr emanet

n

13/07/2012 - 10:59 Kur’an’ý öðrenmeyi/ öðretmeyi öðrenme üzerine

n

27/06/2012 - 11:06 Kur’an’a koþun

n

26/06/2012 - 04:04 Kendi dilinden Kur’an

n

25/04/2012 - 04:13 Hayata kulluk mührünü vurmak

n

02/04/2012 - 03:41 Ya Rabbi! Müminlere kin beslemekten bizleri koru!

n

12/03/2012 - 02:06 Duanýn Önemi

n

12/03/2012 - 01:28 Kur'an-ý Kerim'de söz

n

05/03/2012 - 01:41 Müminler ancak kardeþtir

n

23/01/2012 - 12:31 Dua Kavramýnýn Anlamý

n

16/01/2012 - 01:48 Dinin þiarý:Ezan

n

03/01/2012 - 01:29 Kur’an’da Tevbe Kavramý

n

12/10/2011 - 02:01 Allah’a Gerektiði Gibi Ýnanmak

n

12/10/2011 - 01:58 Kur’an’ýnTevhid Felsefesi

n

11/07/2011 - 03:04 Kur'an'ý sen de oku,anla ve yaþa!

n

06/06/2011 - 02:34 Kur’an’ýn deðerleri ve onlarýn sýra düzeni

n

14/02/2011 - 16:28 Sahabenin Kur'an'ý öðrenme ve öðretme gayretleri

n

17/01/2011 - 14:37 Kur’an’ýn Öngördüðü Model Mü'min

n

02/12/2010 - 17:03 Kur’an ve Hikmet Peygamberi

n

02/12/2010 - 16:10 Son Elçi ve Son Mesaj HZ.Muhammed ve Kur'an-ý Kerim

n

15/10/2010 - 18:42 Kur’an hayatýmýzýn neresinde?

n

10/08/2010 - 14:58 Düþünmek Kur'anýn Emri

n

28/04/2010 - 11:55 Ýlk muhatabýnýn dilinden Kur’an

n

21/01/2010 - 10:31 Kur’an’ýn Iþýðýnda Sorumluluk Duygusu ve Davranýþ Bilinci   

n

20/01/2010 - 10:54 Allah’a Tevekkül… AMA NASIL?

n

06/07/2009 - 15:11 Günlük Hayatýmýzda Kuran

n

06/07/2009 - 15:07 Kuran'i Kerimi Okuyanlar

n

04/05/2009 - 14:45 Kuran'i Kerimi Okuyanlar

n

04/05/2009 - 14:35 Kur'anla Baðlantý Ýçinde Olmak

n

21/03/2009 - 10:19 Kur'an'ý Nasýl Okuyalým ?

n

19/03/2009 - 15:17 Ashabýn Kur'ân'ý Ezberleme ve Yazmadaki Gayretleri
 

Site Ýçi Arama

19 Cemâziye'l-Evvel 1446 |  21.11.2024

Bir Ayet

Bismillahirrahmanirrahim

O, âdetleri üzere hareket eden güneþi ve ayý sizin hizmetinize sunan, geceyi ve gündüzü sizin emrinize verendir.



( Ýbrâhim sûresi - 33)

Bir Hadis

Ebû Musa (radýyallâhu anh) anlatýyor:

Hz. Resulullah (aleyhissalâtu vesselâm) buyurdular ki:
"Ýyi arkadaþla kötü arkadaþýn misâli, misk taþýyanla ateþ körüðü çeken insanlar gibidir.
Misk sahibi ya sana kokusundan verir veya sen ondan satýn alýrsýn. Körük çekene gelince ya elbiseni yakar yahut da sen onun pis kokusunu alýrsýn."

Buhârî, Büyû 38; Zebâih 31; Müslim, Birr 146

Bir Dua

Hz. Peygamberimiz (s.a.s.) þöyle buyurdularki

“Allah’ým! Günahlarýmýn küçüðünü büyüðünü, öncesini sonunu, açýðýný ve gizlisini, hepsini baðýþla.”

(Müslim, Salât, 216)

Hikmetli Söz

Ahirette selamet istersen kimseyi incitme. Bir çocuk görünce, "Bu günah iþlememiþ masumdur. Ben günahkarým, bu benden üstündür" de. Kendinden yaþlý birisini gördüðün zaman da, "Bu benden çok ibadet etmiþtir. Benden efdaldir" de.

Canlý yayýn

Ýslam Ansiklopedisi

  Tasarým : Networkbil.NET

@2008 kuraniterbiye.Com