Rabbimiz Allah Teâlâ ( Azze ve celle ) þöyle buyuruyor;
“ Zulmedenlere eðilim göstermeyin, yoksa size ateþ dokunur. Sizin Allah'dan baþka velileriniz yoktur, sonra yardým göremezsiniz.” ( 1 )
Zalim, kim olursa olsun, nerede bulunursa bulunsun, bir muvahhid mü'minin ona meyletmesi asla düþünülemez !.. Mü'min müslümanýn vazifesi, yeryüzünde zulmün ve sömürünün kaldýrýlmasýdýr… zumlun ve zalimin cezasý ateþtir… onlar, ateþdedir ve ateþe davet edenlerdir… Her kim ki, zulmü ve zalimi severse, o da, zalimlerdendir… Rabbimiz Allah, “Zalimlere eðilim göstermeyin” diye buyurur ..Her muvahhid mü'minin bu emre itaat edip ve zalimlere yaklaþmadýðý gibi zulmün yok edilmesi için mücadele etmesi gerekir… Ýmam Kurtubî ( rh.a ) bu ayet için tefsirinde þunlarý kaydeder; Katâde derki; Buyruk, zalimleri sevmeyin ve onlara itaat etmeyin anlamýndadýr. Ýbn cüreyc: onlara, hiçbir þekilde meyletmeyin anlamýndadýr, demiþtir. Ebu'l Aliye ise Onlarýn amellerine razý olmayýn, diye açýklamýþtýr ki, hepside birbirine yakýn açýklamalardýr. Ýbn zeyd derki: Burada rükûndan kasýd, zalimlere yaðcýlýk yapmaktýr. Buda, onlarýn küfürlerini tepki ile karþýlamamak, reddetmemek demektir. “ Birde zulmedenlere meyletmeyin” buyruðundaki zulmedenlerden kasdýn, müþrükler olduðu söylendiði gibi, hem müþrikler hakkýnda, hem günahkârlar hakkýnda umumi olduðu da söylenmiþtir. Bu ayet-i kerime, kâfirler ile bid'at ehli ve onlarýn dýþýnda türlü masiyet iþleyen kimseleri terk edip, onlardan uzaklaþmaya delildir. Çünkü bu gibi kimselerle sohbet ve arkadaþlýk, küfür veya masiyettir. Zira arkadaþlýk ve sohbet, ancak sevgiden dolayý söz konusudur. “ sonra size ateþ dokunur.” yani, onlarla içli dýþlý olmak, onlarla sohbet etmek, onlarýn ( haktan ) yüz çevirmelerine raðmen onlara karþý çýkmamak ve yaptýklarý iþlerde onlara muvafakat etmek sebebiyle ateþ sizi yakar.” ( 2 ) Bir þeyi, olmasý gereken yerinden, olmamasý gereken bir baþka yere koymak zulümdür… Bu, hakký býrakýp batýl ile amel etmektir… Ayni zamanda zulüm, hiçbir hakký olmadýðý hâlde baþkasýnýn mülkünde tasarruf etmek, hakka karþý tuðyan edip haddini aþmaktýr…( 3 ) En korkunç zulüm iman konusunda yapýlan zulümdür… O da, imana þirkin karýþtýrýlmasýdýr… insanlarýn çoðu imana þirk karýþtýrmadan inanmazlar… ( 4 )Ýmana korkucu zulüm olan þirk buluþtuðu zaman o imaný yok eder… Kabul görülen iman kendisine þirkin, küfrün ve nifakýn karýþmadýðý tertemiz, pýrýl pýrýl olandýr… Muvahhid mü'min, katýksýz iman sahibi bir þahsiyettir… Ýmana karýþtýrýlan zulmün þirk olduðu, önderimiz Resulullah ( s.a.v.) beyan buyurmuþtur… Abdullah ibn mes'ud ( r.a.) anlatýyor: “ iman edenler ve imanlarýný zulümle karýþtýrmayanlar, iþte güvenlik onlar içindir ve onlar, hidayete ermiþlerdir.” En'am, 6/82 ayeti indiði zaman bu, Müslümanlara aðýr geldi de; -Ya Rasulullah, bizim hangimiz nefsine zulmetmez ki? dediler Rasulullah ( s.a.v.) -Bu ayetteki zulüm, sizin anladýðýnýz gibi deðildir. O zulüm, ancak þirktir. Lokman'ýn oðluna öðüt verirken; Ey oðlum, Allah'a þirk koþma! Þüphesiz þirk, gerçekten büyük bir zulümdür. ( lokman, 31/13 ) dediðini iþitmediniz mi ? buyurdu. ( 5 ) Alemlerin Rabbi Allah Teâla'ya karþý baþ kaldýrýp tuðyan etmiþ ve o'nun hükmüne razý olmamýþ her kimse, zalim ve taðuttur… yegâne Rabbimiz Allah Teâlâ'nýn emrini beðenmemiþ, kendi hevasýný ilâhlaþtýrarak ona itaat etmiþ olan kiþi veya kiþiler zalim taðutlardan baþkasý mýdýr ? Bu zalim taðutlar, yeryüzünü ifsad etmekte, insanlýk âleminin huzurunu bozmakta ve insanlar arasý oluþan barýþý yok etmektedirler..Egemen olduklarý ülkelerde, devamlý huzursuzluk ve karmaþa çýkarmakta, insanlarý sömürüp ezmektetedirler… Yegâne hayat nizamý Ýslâm, kendi mensuplarý olan muvahhid mü'minlere, bu zalimlere itaat etmemeyi ve onlarýn zulmüne rýza göstermemeyi emreder… Rabbimiz Allah þöyle buyurur ; “Allah'a karþý yalan uydurup iftira düzenden veya o'nun ayetlerini yalanlayandan daha zalim kimdir ? Hiç þüphesiz o zalimler, kurtuluþa eremezler.” ( 6 ) “ Kim Allah'ýn indirdiðiyle hükmetmezse, iþte onlar, kafirlerin tâ kendileridir.” ( 7 ) Mü'min Müslümanlar, yeryüzünde insanlýk barýþýný bozan, heryerde fesad çýkaran bu zalim ve kâfirlere asla meyletmezler… Bilir ve inanýrlar ki, bunlara meyletmenin sonucu, yakýcý bir azab olan cehennem ateþidir !.. Bunlara meyletmek, yardýmcý olmak, hizmet edip hayatta kalmalarýný saðlamak Fir'avn ve nemrud'a taraftar olmaktan baþka bir þey deðildir !... Bu kafirlik ve zalimlik vasýflarýný Rabbimiz Allah'ýn kur'an-ý Kerim'de beyan buyurduðu Fir'avn ve nemrud'un vasýflarýdýr… “ Kim Allah'ýn indirdiðle hükmetmezse iþte onlar, zalimlerim tâ kendileridir.” ( 8 ) diye buyuruyor Rabbimiz Allah … Ýmam Kurtubi ( rha ) beyanýyla “zulmedenler” hem müþrikler, hemde günahkârlar hakkýnda umumi olarak söylenmiþtir… zulmedenler, müþrikler ise de günahkâr Müslümanlar ise de mü'min müslümanýn kulluk vazifesi, kim yaparsa yapsýn her türlü haksýzlýðý ve zulmü reddetmek onun Müslüman birisi zulmettiði zaman ne de olsa müslümandýr, belki niyeti iyidir, elbette bir bildiði var, bu iþte bir hikmet vardýr deyip zulme rýza gösterilemez… Aksine onun zulmünün önüne geçilir ve o zalimin, zulüm yapmasý engellenmeye gayret edilir… Küfre rýza göstermek de zulümdür… Önderimiz Rasulullah ( s.a.v.) muvahhid mü'minlere, zulme engel olmayý ve zalimi, zulumden alýkoymayý emretmiþtir !.. Enes b. Malik ( r.a.)'dan Rasulullah ( s.a.v.) þöyle buyurdu. -“Ey mü'min, sen mü'min, kardeþine zalim iken de, mazlum iken de yardým et !” Sahabiler: -Ya Rasulullah, þu mazlum olan kiþiye yardým edebiliriz. Fakat o zalime nasýl yardým ederiz ? diye sordular. Rasulullah ( s.a.v.) “ Zalimin iki elinin üstünü tutarsýn ( yani onu zulümden men'edersin ).” buyurdu. ( 9 ) Ýþte muvahhid mü'minlerin vazifesi budur!... Dipnotlar 1) Hud 11/113 / 2)Ýmam kurtubi, el- câmii li Ahkami'l- kur'ân çev. M Beþir Eryersoy, ist. 1999, c.9, sh. 166-167. /3) Bkz. Seyyid þerif cürcânî kitabu't- ta'rifat Arapça Türkçe terimler sözlüðü, çev. Arif Erkan, ist. 1997, sh. 148./4) Bkz. 12/106/ 5)Sahih-i Buhâri Kitabul- Enbiya, B. 43, Hds. 101 Sahih-i Müslim, kitabul- iman, B. 56, Hds. 197. /6)En'am, 6/21. /7)Mâide, 5/44. /8) Mâide,5/45/ 9) Sahih-i Buhâri, kitabul- Mezalim, B.4, Hds. 5. Sahih-i Müslim, kitabul- Birri ve's. Sýla, B. 16, Hds.62
Ey iman edenler, akitleri yerine getirin. Ýhramlý iken avlanmayý helal saymaksýzýn ve size okunacaklar dýþta tutulmak üzere, hayvanlar size helal kýlýndý. Þüphesiz Allah, dilediði hükmü verir.
( Mâide sûresi - 1)
Bir Hadis
Hz. Âiþe (radýyallâhu anhâ) anlatýyor:
"(Bir gün), ey Allah'ýn Resûlü! dedim, iki komþum var, hangisine (öncelikle) hediyede bulunayým?"
"Sana kapý itibarýyla hangisi yakýnsa ona!" cevabýný verdi."