Aslolan, Mirac'ýn tarihsel olarak zaman, mekan ve mahiyetinin sýrrýna ermek deðil, Mirac'ýn bu ümmete verdiði engin mesajý her bir mü'minin ruhunda hissetmesi ve kendi miracýnýn zeminini hazýrlayarak onu gerçekleþtirmesidir. Miraç; ebedî olan, ölümsüz olan, ruhî tarafa ait olandýr. Miraç, Rabbinin Peygamberine indirdiði teselli armaðaný. Peygamber gayretine sunulmuþ ilahi-manevi bir hediye. Ýnsanýn, kendisini çepeçevre kuþatan “dünyevileþme zindaný”ndan kendi kendisini azad etmesi. Miracýnýn istikametini, ruhunun hür ufuklarýndan yana yapan insan, daraldýðý, imkanlarýnýn bittiðini sandýðý, en dar ve zor zamanlarýnda, hiç kullanmadýðý bu bitimsiz imkanlarýnýn olduðunun farkýna varmasý. Zamanýn ve mekanýn kýskacýnda kýpýrdayamaz hale geldiðinde, Rabbinin kendisine bahþettiði, kuþatýlamaz ve tutuklanamaz olan bu imanî-ruhanî boyutunu kullanmasý halinde "imkansýz" dediði bir çok þeyin "mümkün" olduðunu, "olamaz" dediði birçok þeyin "olabilirliðini" keþfeder.
Her peygamber, hayatlarýnýn en sýkýntýlý, en zor zamanlarýnda "bittim" noktasýnda miraçla teselli edilmiþtir. Adem (a.s)'ýn miracý Allah'a karþý hatasýndan dolayý yaþadýðý hüznün zirvesinde gerçekleþmedi mi? Af müjdesini iþte böyle bir miracýn sonunda almadý mý? Hz. Nuh’a karada gemi yapma emri, ona verilmiþ miraç hediyesi deðil miydi? Tufan, tuðyan ehli için bir felaket haberi, iman ehli için bir kurtuluþ müjdesi olmadý mý? Hz. Ýbrahim (a.s.)’ýn miracý, ateþin içinde gerçekleþmedi mi? Oðlu Ýsmail peygamber kurban edilirken, Yusuf peygamber kuyuya atýlýrken, Yunus peygamber denizden kurtulurken, Musa peygamber büyütüldüðü saraya peygamber olarak atanýrken, Ýsa peygamber düþmanlarý kendisini astýklarýný zannederken miraçlarýný yaþamadýlar mý? Peygamberimiz de davet sürecinin en zor yýllarýnda miraçla ödüllendirilmedi mi? Hatýrlayalým: Mekke’de Peygamber Efendimizin hüzün senesiydi. En yakýnlarý irtihal-i dar-ý beka eylemiþlerdi. Sevgili eþi Hz. Hatice, en zor günlerinde sýrtýný dayadýðý amcasý Ebu Talip göçmüþ, baskýlar artmýþ, Mekke daralmýþtý. Taif Mekke’ye iki günlük mesafede bir yerleþim merkezi. Oraya gitse, acaba bir nefes alma imkaný bulabilir miydi? Mukaddes emaneti taþýyacaðý bir yürek çýkar mýydý karþýsýna? Taif’e gelmiþti. Eþrafýn kapýsý çalýnýyor, bir yürek aranýyordu. Yok! Üstelik alay var, aþaðýlama var, öfke var. Sonra ayak takýmýnýn saldýrýsý var. Yollara döþenen dikenler ve fýrlatýlan taþlar. Kan revan içinde kalan bir Peygamber. Ayakkabýlarý kanla dolmuþ, gücü-tâkati kalmamýþ bir barakaya sýðýnýp duaya durmuþ bir Peygamber. Zulmün, barbarlýðýn, acýmasýzlýðýn son noktasý. Miracýn da baþladýðý nokta belki. Peki Miraç bize ne söyler?
Kýlavuzumuzu iyi seçmemizi söyler.Arkadaþýmýzý, dostumuzu, rehberimizi iyi seçmemizi söyler. Kýlavuzu karga olanýn varacaðý yerin çöplük olacaðýný söyler. Kýlavuzu Cebrail olanýn varacaðý yerin ‘Rabbinin huzuru’ olacaðýný hatýrlatýr Ýlahi dille. Seni Allah’a götüren kýlavuz seç. Þeytanýn, nefsin, þeytanlaþmýþ insanlarýn yoluna deðil.
Miraç bize, bineðimizi iyi seçmemizi söyler.Ref ref gibi bir bineðimiz olursa, onun gideceði, bizi götüreceði yerin Rabbimizin, O’nun rýzasýnýn olacaðýný söyler. Bundan dolayý atýna, bineðine iyi bakmamýzý, haramlarla beslenen bineðin, sahibini ateþe/Cehenneme götüreceðini söyler.
Namazýmýzý bir miraç olarak kýlmamýzý söyler. Peygamberimiz miracý kendisine hasredip Ümmetini bundan mahrum etmemiþtir. Miraç devam ediyor. Peygamberimiz de ‘Namaz, mü’minin miracýdýr’ buyurur. Namazýmýzý miraca dönüþtürmemiz gerektiðini söyler.
‘Miraçtan bize ne kaldý?’dersek, bize namaz kaldý.
Batý’nýn çocuklarý ile Ýslam Medeniyetinin evlatlarý arasýndaki fark, yürüyüþ farký! Onlar kendi sahte miraçlarýnýn adýný "ilerleme" koydular. Batý, yücelmenin yerine ilerlemeyi koydu. Ýlerleme yatay bir yol alýþ, yücelme ise dikey yol alýþýn adý. Ýlerleme fiyatýn, yücelme ise deðerin adý. Süfli olandan ulvî olana, edna olandan aðna olana, dünyadan ukbaya yürüyüþ. Miraç da insana yücelmeyi telkin eder. Miraç’sýz olmak ne büyük mahrumiyet. Þehvette, þöhrette, servette ilerleyen ilerlerken insaný ezip geçen, yakýp yýkan, bedenen ilerlerken ruhu alçaltan, hýrsta, bencillikte, nefsinin arzu ve isteklerini yerine getirmede sýnýr tanýmayan ilerleme… Bu ilerleme, insanlýða çok pahalýya patladý, azgýn bir azýnlýk dýþýnda kalan bütün insanlýðý mutsuzluða boðdu. Dünyanýn geldiði nokta bunun göstergesi.
Ýnsanlýðýn düþeceði muhtemel tehlikeleri fark edip, ‘bundan ötesi; yangýn, cehennem, uçurum, felaket’ ikazýný yaparak bütün bunlara ‘dur!’ diyen deðerler silsilesinin mensuplarýydý. ‘Ey insanlýk! Ýlerlemeyi deðil, yücelmeyi önceleyin!’ ikazýný yapan da Miraç yolunun yolcularýydý. ‘Haddini-hududunu bil!’ diyen kendi Miraçlarýný gerçekleþtirmek isteyen müminlerdi. Miraçsýz ilerleme, gerilemedir, alçalmadýr. Çünkü Miraç, sevapta, hayýr ve hasenatta ilerlemedir, yücelmedir. Cennete ilerlemedir. Miracýn tam karþý kutbunda "dünyevileþme" yer alýr. Dünyevileþmek, "edna olana/en alçak olana" çakýlýp kalmaktýr. Dünyevileþme, "deðerle" deðil, "fiyatla" ilgilenenlerin derdidir. Bu tehlikeye karþý Mü’minleri miraca davet edenler, ‘Miraç þuuru’na erenlerdir.
Biz miracýmýza sahip çýkalým.Bunu nasýl mý yapalým? Salatý ikame ederek, namazý/duayý/desteði canlý tutarak, Allah'a karþý ‘kulluk duruþumuzu’ bozmayarak…
Namazýmýzý, diðer ibadetlerimizi miracýmýza vesile kýlalým. Namaz, altýmýzda Burak olsun. Bizi yükseltip yüceltsin. Elimizden, dilimizden, gözümüzden, kulaðýmýzdan, vesâir azalarýmýzdan kötü, çirkin bir þey sadýr olmasýn ki miraç gerçekleþsin.
Her miracýn bir imtihan olduðunu da unutmayalým. Týpký Peygamberimizin Mirac'ýnýn hem kendisi hem de etrafýndakiler için bir sýnav olduðu gibi. Miraç, sýnav özelliði sayesinde kazandýrýr "sýddîklarý". Hz. Ebubekir’e ‘O söylüyorsa doðrudur’ dedirtip ‘sýddîk’ makamýna yükselten de bu imtihan deðil mi? Bu sebeple her miraç bir 'insan eleði'dir; sâdýký kâzipten, dostu düþmandan ayýran bir elek… Sonucu miraç olan yahut miraca götüren bir elek…
Bu Miraç gecesine yine esaret altýnda bir Kudüs'le giriyoruz. Bu acý, yüreðimize oturmuþken, birbirimizin kandilini nasýl tebrik edebiliriz? Ýþgal altýndaki Mescidi Aksa için bitmez-tükenmez mücadele veren, Davalarý için çektikleri çileleri, uðradýklarý zulümleri ve zindanda geçirdikleri hayatlarý, Filistinli kardeþlerimizin miraçlarýna basamak olur Ýnþaallah. Bu kardeþlerimizin Mirac'ýný tebrik etmeliyiz belki. Namaz baþta olmak üzere amellerini miraçlarýna vesile kýlan Hak dostlarýnýn kandilleri ‘miraç’ta yollarýný aydýnlatsýn, geceleri kandil olsun.