Ana Sayfa   |   Görüntülü Dersler  |  Sesli Dersler   |  Kur'an Araþtýrmalarý   |  Ýlmi YAZILAR   |  Aile Eðitim Yazýlarý   |  Çocuk Eðitimi Yazýlarý   |  Yazarlar  |  Ýletiþim

Kur`an-i Kerim ve Mealleri

Namaz Sureleri Tefsiri

Cuma (Tefsir) Dersleri

Hadis Dersleri

Cami Dersleri

Hz. Peygamberin Hayatý (s.a.v)

Ýnsaný Tanýmak (Radyo)

Tv Programlarý

Seminer ve Konferans

Kýsa Dersler

Özel Konular

Fýkhi Konular

Aile Eðitim Seminerleri

Foto Galeri

Üyelik Giriþi

Kull. Adı

:

Şifre

:
   

Ücretsiz Üyelik
Şifremi Unuttum

Güncel Videolar

Eðitimcilere ÖZEL
Gazze Duasý
Gençlerle Ýletiþim (Günýþýðý- Reþitpaþa​)
Uyumlu Evlilik Yöntemi (Bulgurlu)

Namaz Vakitleri

Sayaç

Sayac
Tekil (Bugün) 10086
Toplam 16416322
En Fazla 25928
Ortalama 2707
Üye Sayýsý 1193
Bugün Üye Olan 0
Online Ziyaretci
 

 
HADÝSLER KUR'AN'A ARZ EDÝLEBÝLÝR MÝ?
09/01/2018 - 09:50
 
Abdulhamit Kahraman
Bismillahirrahmanirrahim

Eðer Allah'ýn fazlý (lütfu) ve rahmeti senin üzerinde olmasaydý, onlardan bir grup, seni dalalete düþürmeye yeltenmiþti. Oysa onlar, ancak kendi nefislerini dalalete düþürürler ve sana hiçbir þeyle zarar da veremezler.

Allah, sana kitabý ve hikmeti indirdi ve sana bilmediklerini öðretti. Allah'ýn üzerinizdeki fazlý (lütfu) çok büyüktür. (Nisa-113)
Dünyanýn en ciddi ve güvenilir disiplini, "hadis usulu" disiplinidir. Çünkü hadis alimleri dünyada daha önce hiç yapýlamamýþ çok zor olan bir ilmi tasnifi hadis ilmi için yapmýþlar ortaya çok güvenilir ve dürüst bir ilim kazandýrmýþlardýr.
 
Ancak yinede adeta din ile sorunu olanlar en çok hadis ilmi ile uðraþýp sürekli tartýþmaya açmaya çalýþmýþlar. Hadisi, kendilerince hýrpaladýkça hakikatin ortaya çýkacaðýný sanmýþlar, hadisden uzaklaþtýkça Kur'ân'a daha çok yaklaþacaðýný sanmýþlar.  
 
Bir kiþinin hadislere ve onun sonucu olan sünnete yaklaþýmý, o kiþinin dine yaklaþýmýný yani anlayýþýný gösterir.
 
'Hadis ve sünnet ilmi' kiþinin nerede durduðu, ne yapmak istediðini, nereye varmak istediðini ve dine nasýl baktýðýný açýkça ortaya koyar!
 
Çünkü hadislerin büyük bir kýsmý, dinin çoðu kez Kur'ân'da yer almayan, ancak Hz. Resulullah'a (sav) öðretilmiþ diðer hikmetlerdir. 
 
Biz Kur'ân'dan açýkça biliyoruz ki, 
 
Hz. Resulullah'a (sav) sadece Kur'ân vahyedilmedi, onun açýklamasý yani 'beyaný', detaylarý, nasýl anlaþýlacaðý ve nasýl yaþanacaðý da 'ayrýca' vahyedildi.   
 
Evet, Hz. Resulullah'a (sav) kitap olarak sadece Kur'ân vahyedildi. Ancak vahyedilen þeyler sadece Kur'ân deðildi. Kur'ân'ýn dýþýnda ayrýca hikmet vahyedildi, mizan vahyedildi ve bilmediði þeyler kendisine öðretildi. Bunu bizzat Kur'ân'ýn kendisi birçok ayette söyler. (Nisa-113)
 
Aklýna yatmadýðý için hadisleri bir türlü içine sindiremeyenler yada hadisler ile alttan alta savaþanlar, daha önce olmayan güya kendilerince yeni bir usul ortaya çýkarttýlar yani uydurdular. Uydurulan bu çabanýn adý; "hadislerin Kur'ân'a arzý meselesidir".
 
Evet, doðrusunu söylemek gerekirse bu ifade ilk bakýþta düþünmeden algýlandýnda kulaða hoþ geliyor. Hadislerin aslýný sahtesinden Kur'ân'a bakarak ayýrdetmek gibi geliyor. Masum ve önemli bir çabaymýþ gibi geliyor!
 
Savunanlar ise; "Ne var bunda? Bak iþte hadisleri Kur'ân'a arzederek hem hadisler ile hadis olmayanlarý ayýklýyoruz, hemde dini koruyoruz" diyorlar!
 
Acaba öyle mi? 
 
Gerçeklen hadisler ile hadis olmayanlar bu þekilde ayýklanýyor mu? Burada amaç hadisenin güvenilirliðini mi ortaya çýkarmak yoksa hadislerin 'akla' uygunluðunu mu saðlamak? Eðer gerçekten iddia ettikleri gibi ise neden hep (güya) akla uygun olmayan hadisler atýlýyor? Yoksa bu sonradan üretilen yöntem baþka bir amaca mý hizmet ediyor?  
 
Hem bu fikri ilk ortaya atan hangi 'oryantalist' acaba? Neden oryantalistler bu iþin üzerine bu kadar düþüyor? Sonuçta oryantalistlerin peþinden gidildiðinde din korunmuþ mu oluyor? Sonuçta bu gerçekten masum bir çabamý? 
 
Konuya biraz daha yakýndan bakalým;
 
Hadislerin Kur'ân'a ters olduðunu kim neye göre, hangi kritere göre söylüyor? Bunun bir kesinliði bir ölçüsü var mý? Ayrýca herkesin Kur'ân'dan ve her ayetten anladýðý ayný mý ki? Yani hadisi bir ayete arz eden kimse, ya baktýðý ayetti doðru alamamýþ yada eksik anlamýþ ise ne olacak?
 
Hadi diyelim ki bir hadis o kiþinin Kur'ân'dan anladýðýna ters geldi, ama bir baþkasýda çýkýp Kur'ân'ýn o ayetinin iddia edilen hadise hiçte ters gelmediðini iddia etti ve savundu! Bu zaman ne olacak? 
 
Þimdi kimin görüþü esas alýnacak? Kaldýki biliyoruz ki hadis uyduranlarýn bir çoðu hadis uydururken kolay anlaþýlmasýn diye 'Kur'ân'a uygunluðuna' dikkat ediyor. Bu durumda peki ne yapacaðýz, iþin içinden nasýl çýkacaðýz?
 
Bunun gibi daha birçok 'soru' ve 'sorun' bizim karþýmýza çýkar!
 
Sonuç olarak;
 
Hadislerin Kur'ân'a arzý düþüncesi 'dürüst ve ilmi' deðildir. Zaten böyle bir ilim de yoktur. Çünkü böyle bir þey ilmi deðil ancak 'hissidir' yani kiþiseldir. Tamamen 'zan' ve kanaat üzerine kurulur!
 
Ayný zamanda kesinlikle 'objektif' deðil, 'subjektiftir'. Çünkü kiþi gerçekte bir hadisi Kur'ân'a arz edemez, sadece Kur'ân'dan aklýnýn aldýðýna ve 'anladýðýna' arz eder!  Yani 'kendisine' arz eder kitaba deðil! Buda 'kiþisel' kanaatten (hevadan) öteye gidemez ve ilmi olmayan tamamen 'uydurma bir anlayýþ' olur.
 
Selâm ile.
 

Bu Makale 5170 defa okunmuþtur

 

Yazdýr

YAZARIN DÝÐER YAZILARI

©

22/08/2024 - 09:47 BÝZÝM KÖKLERÝMÝZ OSMANLIDIR AMA..

©

27/02/2023 - 09:24 DEÐERLÝ HOCALARIM

©

28/09/2022 - 14:27 TEKFÝRCÝ..

©

31/01/2022 - 10:18 CÂMÝLERÝMÝZ BU TOPLUMA NE KATIYOR?

©

24/01/2022 - 09:30 KARDAN HEYKELLER YAPMAK

©

27/12/2021 - 12:53 ÂÝLEYE SAHÝP ÇIK 

©

06/12/2021 - 09:31 DÝN SORGULANABÝLÝR MÝ?

©

27/10/2021 - 15:39 ELEÞTÝRÝ BÝR NÝMETTÝR

©

23/09/2021 - 11:47 ÝMAM HATÝP NESLÝ NASILDIR?

©

14/06/2021 - 09:27 GENÇLÝÐE DÝKKAT EDÝNÝZ

©

02/04/2021 - 10:43 FELSEFENÝN ÇALDIÐI ÝNSANLAR

©

12/01/2021 - 11:22 ÝÞTE TOPLUMUMUZUN HÂLÝ BU

©

21/07/2020 - 13:18 GENÇLÝK NEREYE GÝDÝYOR?

©

21/07/2020 - 13:14 ÞÝMDÝ TAM ZAMANI

©

21/04/2020 - 09:14 CÂMÝLER KAPATILDI CUMALAR KALDIRILDI AMA..

©

21/05/2019 - 10:06 UYARI VE HATIRLATMA

©

22/04/2019 - 09:46 ALLAH'IN (cc) DÝNÝNE YARDIM EDÝNÝZ

©

09/01/2018 - 09:50 HADÝSLER KUR'AN'A ARZ EDÝLEBÝLÝR MÝ?

©

02/12/2016 - 13:24 SURÝYE'DE NELER OLUYOR?

©

23/06/2016 - 12:02 VE RAMAZANIN SULTANI Ý'TÝKAF GELDÝ..

©

03/06/2016 - 16:49 BU RAMAZAN FARKLI OLSUN

©

21/05/2016 - 15:00 BU GECELER BÝDAT MÝ DÝR ?

©

29/02/2016 - 12:16 28 ÞUBAT BÝTTÝ MÝ, SÝNDÝ MÝ?

©

19/07/2013 - 19:54 SÜNNET NEDEN ÖNEMLÝDÝR?

©

30/07/2012 - 10:55 UNUTULAN SÜNNETLER

©

03/04/2012 - 12:46 EÐÝTÝMDE EBEVEYN HATALARI

©

26/01/2012 - 14:22 YEDÝÐÝMÝZ HER ÞEY HELAL MÝ­­­?

©

08/12/2011 - 11:15 HÝCRÝ YENÝ SENE (1433)

©

21/09/2011 - 11:53 AKIL VE DOÐRU DÜÞÜNME

©

25/04/2011 - 11:45 Hz.PEYGAMBER (sav)’ÝN SAHABEYÝ YETÝÞTÝRME YÖNTEMÝ

©

11/03/2011 - 11:32 KOMPLEKSLÝ ÝNSANLAR

©

07/01/2011 - 15:12 BENCÝL ÝNSANLAR

©

03/12/2010 - 17:23 HAYANIN ERÝMESÝ

©

14/10/2010 - 17:51 Menfaatçilik Hastalýðý ve KREDÝ KARTI GERÇEÐÝ

©

26/07/2010 - 14:45 RAMAZAN ve Ý'TÝKAF

©

21/06/2010 - 12:22 HIRÇIN ÝNSANLAR

©

22/03/2010 - 14:57 ZEKÝ ÝNSANLAR

©

18/02/2010 - 18:39 AKILLI ÝNSANLAR

©

21/01/2010 - 18:05 ZULMÜN VE ZALÝMÝN PSÝKOLOJÝSÝ..

©

31/12/2009 - 21:57 HÝCRÝ YENÝ SENE (1431)

©

25/11/2009 - 11:26 KALBÝN TERBÝYESÝ

©

30/09/2009 - 14:22 ERGENLÝK PSÝKOLOJÝSÝ VE DÝNÝ EÐÝTÝM - 1

©

20/08/2009 - 17:20 RAMAZAN ve Ý’TÝKAF

©

25/07/2009 - 11:01 RAMAZANIN HALET-Ý RUHÝYEMÝZE ETKÝLERÝ

©

02/07/2009 - 11:32 ÝDEOLOJÝK EÐÝTÝM SÝSTEMÝ VE SONUÇLARI

©

02/05/2009 - 16:15 POPÜLER KÜLTÜR KISKACINDA ÝNSAN ve ARINMA

©

08/04/2009 - 17:41 AÝLEDE SAYGI VE ANLAYIÞ

©

04/02/2009 - 23:37 FESADIN PSÝKOLOJÝSÝ

©

31/12/2008 - 17:47 HÝCRÝ YENÝ SENE (1430)

©

10/11/2008 - 22:11 Ýslamýn Ýnfak Anlayýþý

©

15/09/2008 - 23:12 CÝMRÝLÝÐÝN PSÝKOLOJÝSÝ

©

05/06/2008 - 23:18 KUR’AN’DA ÝNSANIN TERBÝYE SÜRECÝ
 
 

Site Ýçi Arama

19 Cemâziye'l-Evvel 1446 |  21.11.2024

Bir Ayet

Bismillahirrahmanirrahim

Onlar ki, Benim Zikr'ime (Kur'ân'a) karþý gözleri perdeli idi ve dinlemeye dâhi tahammül edemiyorlardý.

( Kehf sûresi - 101)

Bir Hadis

Abdullah b. Amr b. Âs (r.a.),

“Rasulullah (s.a.v.) bana þöyle dedi:
«Abdullah, gece namazýný bir kýlýp bir terk eden (falan gibi) olma!»”

Buhârî, 1152; Müslim, 1119

Bir Dua

Bismillahirrahmanirrahim

“Rabbimiz! Sen bunu boþ yere yaratmadýn, seni tenzih ve takdis ederiz. Bizi
cehennem azabýndan koru!”

Âl-i Ýmrân Suresi-191

Hikmetli Söz

ELHAMDÜLÝLLAH
Büyük fýkýh âlimi ve Hanefi mezhebinin kurucusu Ýmam-ý Azam Ebu Hanife, ilmî faaliyetlerinin yaný sýra ticaretle de iþtigal ederdi. Bir gün talebelerine ders verirken adamýn biri telaþla yanýna geldi ve “Ya Ýmam, gemin battý.” dedi. Ebu Hanife’nin ticari mallarýný taþýyan gemiyi kast etmiþti. O, bu habere: “Elhamdülillah” dedi. Adam çekip gitti ve tekrar yeni bir haberle çýkageldi: “Ya Ýmam, yanlýþlýk oldu, batan gemi senin deðilmiþ.” dedi. Bu habere de ayný cevabý verdi Ýmam ve: “Elhamdülillah” dedi. Haberi getiren adam hayrete düþtü. Biri kötü
diðeri iyi, iki haber getirmiþti ve büyük âlim Ebu Hanife ne sevinç ne de üzüntü alameti gösteriyordu. Þaþkýnlýkla sordu: “Ya Ýmam, her iki habere de ‘Elhamdülillah’ dedin. Bu nasýl hamd etme böyle? Ýmam-ý Azam: “Sen gemin battý diye haber getirdiðinde kalbimi þöyle bir yokladým. Dünya malýnýn elden çýkmasýndan dolayý en küçük bir üzüntü yoktu. Bu nedenle Allah’a hamd ettim. Batan geminin benimki olmadýðý haberini getirdiðinde, dünya malýna kavuþmaktan dolayý kalbimde bir sevinç yoktu. Bu hâli bana bahþettiði için de Allah’a þükrettim.”

Canlý yayýn

Ýslam Ansiklopedisi

  Tasarým : Networkbil.NET

@2008 kuraniterbiye.Com