Gerek içinde bulunduðunuz 'Miraç gecesi' gerekte diðer 'manevi geceler' ile ilgili son yýllarda bir 'bidatlama furyasýdýr' tutturuldu gidiyor.
Özellikle bu furyada baþý, (dini eksilmeyi seven) 'modern selefiler' ve 'modern mutezile' çekiyor.
Her ne hikmetse birbiriyle güya hiçbir konuda anlaþamayan bu iki ilginç akým bu ve benzeri konularda hep ayný nakaratý söylüyor!
Önce þunu bilelim ki; bu geceler bize hadis-i þerifler ile bildirilmeseydi biz bunlarý bilemezdik!
Bir kere bunu en baþa koymak gerekir.
Bu geceler 'kandil' denmesi, Osmanlý (2. Selim) döneminde insanlar farketsinler diye minarelerde kandiller yakýlmaya baþlandýðý için bu ismi almýþtýr.
Bir eylemin bidat olabilmesi için onun dinin aslýnda olmayýp, aksine dini bir ibadet ve emir olarak yapýlmasý, hatta yapýlmadýðýnda hataya ve 'günaha' düþüleceði inanýþý olmalýdýr.
Böyle bir þeyi kimsenin savunduðu ve söylediði yok!
Tarihte yaþanmýþ bir güzelliði önemli olaylarýn olduðu (kandil) gecelerini anmak, anlamak ve anlatmak asla bidat deðildir!
Çünkü sonuçta bu bir 'ibadet deðil' bir 'adettir'. Ve insanýmýz da bunu o günlerin anlam ve önemine binaen 'önemsemiþ' deðer vermiþ, anmýþ, hatýrlamýþ ve anlatmýþtýr.
Bunda hiçbir 'mahsur' yoktur.
Eðer bir kiþi kalkarda bu geceler ait, kitap hikmet ve sünnette olmayan 'özel' bir ibadet türü geliþtirirse iþte o bidat olur! Ancak gecenin kendisi deðil!
Bir insan mesela 'kadir gecesinde' olmayan özel bir ibadet þekli geliþtirirse, onun bu yaptýðý kadir gecesini deðersiz kýlar mý? Kadir gecesini bidat yapar mý?
Hayýr, hayýr. Asla. .
Bunlarý birbirine 'karýþtýrmamak' gerekir.
Ýþte modern selefi ve mutezili ekolün yanýlgýsý da tam da burasýdýr.
Modern selefilik, Türkiye'yi Suudi krallýðýndaki 'din' anlayýþýna benzemeye çalýþtýðý için oradaki türlü türlü bidatleri görmezden gelerek, insanýmýzýn anlayýþýný ve inanýþýný, þu bidat bu bidat diyerek deðiþtirmeye çalýþmaktadýr.
Mutezile ise, 'aklýnýn' iman ettiði din anlayýþýna insanýmýzý inanýrmaya çalýþmaktadýr. Her ikisi de bir çok konuda ne hikmetse ‘ayný’ düþünmektedir.
Siz neredeyse her þeye karþý çýkan bu iki ekolün Ramazan gecelerinde ve özellikle kadir gecesinde neler yaptýðýna ve nasýl ihya ettiðine bakýn gerçeði anlarsýnýz. Gerçekte mesele neymiþ daha iyi görürsünüz biiznillah.
Ama elhamdülillah ki insanýmýz bu iki ana çizgi dýþý anlayýþa hiç itibar etmemektedir ve hiç yüz vermemektedir.
Ýnsanýmýz sözü dinler, zaman sonra 'aklýndan' konuþanlar ile 'kalbinden' konuþanlarý iyi ayýrt eder biiznillah.
SAHABE DÖNEMÝNDE BU GECELER
ÝHYA EDÝLÝR MÝYDÝ?
Sahabe döneminde bu gecelerin kutlanmadýðý daha doðrusu ihya edilmediði tamamen gerçek dýþýdýr. Çünkü bu gecelerin varlýðý ile ilgili hadis-i þerifler mevcuttur. Bu hadislerden dolayý Sahabe efendilerimizin de bu geceleri ve arkasýndan gelen gündüzü bizim birçok heyecanlý geçlerimizin yaptýðý gibi pas geçemezlerdi!
Çünkü Hz. Resûlullah sallallahu aleyhi ve sellem onlarý çok güzel 'terbiye' etmiþti. Onlar bizim gibi modernizmin ve daha baþka ceyranlarýn etkisinde kalmýyorlardý!
Hem biz, Allah aþkýna biz o dönemle ilgili ne bekliyoruz ki, ne görmek istiyoruz ki ?
Þöyle mi yazacaktý kayýtlar da :
Biz o mübarek gecelerde telefonla birbirimizi, akrabalarý ve büyükleri aradýk yada mesajlaþýrdýk. Kandil simitleri alýrdýk. Mescidleri týka basa doldururduk. Sabahlara kadar namaz kýlardýk.
Hadis de geçtiði gibi ertesi günüde oruçlu geçirirdik. Þu kadar sadaka verirdik falan gibi þeyler mi arýyoruz kaynaklarda..
Ne kadarda az düþünüyoruz!
Onlarýn zaten mescide gitmediði bir gün mü vardý ki?
Onlarýn Allah'ý (cc) zikretmediði bir an mý vardý ki?
Onlarýn nafile ibadet yapmadýðý bir gün mü vardý ki?
Unutmayýnýz;
Bu geceleri 'ihya' tamamen 'nafile' bir ibadettir. O güzel insanlardan Allah (cc) ile aralarýndaki 'özel' anlarý Ýbadetleri zikirleri ya da diðer 'güzel' anlarý anlatmalarýný mý bekliyoruz?
Þimdi soruyorum :
Ashabý kiramýn Ramazan gecelerini ve özellikle de 'kadir' gecesini ihya ettiðini (kutladýðýný) bilmiyor muyuz? Biliyoruz deðil mi?
Peki soruyorum kaynaklarda 'kadir' gecesinin ihyasý ile ilgili ne var bana söyler misiniz?
Çok az bilgiye rastlýyoruz deðil mi?
Þimdi bu gerçeðe bakarak sahabenin de kadir gecesini öyle pekte kutlamadýðýný yani ihya etmediði, sahabenin aslýnda kadir gecesinde de pek bir þey yapmadýðý sonucuna varabilir miyiz?
Bu doðru olur mu?
Hayýr asla..
Ah, ön kabullerimiz!
Ah, bizi etkileyen selefi ve modernist akýmlar!
Ah, militan Müslümanlýk!
Bir türlü Kitap ile hikmet ve sünnet ile 'terbiye' olamadýk!
Hep saðdan soldan esen 'rüzgarlar' bizi etkiledi. .
Artýk kendimize gelelim.
Artýk Allah'a (cc) gelelim inþallah.
Selam ile.