Ana Sayfa   |   Görüntülü Dersler  |  Sesli Dersler   |  Kur'an Araþtýrmalarý   |  Ýlmi YAZILAR   |  Aile Eðitim Yazýlarý   |  Çocuk Eðitimi Yazýlarý   |  Yazarlar  |  Ýletiþim

Kur`an-i Kerim ve Mealleri

Namaz Sureleri Tefsiri

Cuma (Tefsir) Dersleri

Hadis Dersleri

Cami Dersleri

Hz. Peygamberin Hayatý (s.a.v)

Ýnsaný Tanýmak (Radyo)

Tv Programlarý

Seminer ve Konferans

Kýsa Dersler

Özel Konular

Fýkhi Konular

Aile Eðitim Seminerleri

Foto Galeri

Üyelik Giriþi

Kull. Adı

:

Şifre

:
   

Ücretsiz Üyelik
Şifremi Unuttum

Güncel Videolar

Eðitimcilere ÖZEL
Gazze Duasý
Gençlerle Ýletiþim (Günýþýðý- Reþitpaþa​)
Uyumlu Evlilik Yöntemi (Bulgurlu)

Namaz Vakitleri

Sayaç

Sayac
Tekil (Bugün) 4204
Toplam 16410440
En Fazla 25928
Ortalama 2706
Üye Sayýsý 1193
Bugün Üye Olan 0
Online Ziyaretci
 

 
KERAHET VAKTÝNDE TAHÝYYETÜ’L MESCÝT NAMAZI
23/11/2009 - 16:11
 
Fehmi Çiçek
Ýmam Buhârî Allah’ýn rahmeti onun üzerine olsun-, hocasý Abdullah b. Yusuf’tan, o da hocasý Ýmam Mâlik’ten, o da hocasý Âmir b. Abdillah b. Ez-Zübeyr’den, o da Amr b. Süleym er-Ruzekî’den, o da hocasý sahabe Ebû Katâde es-Sülemî’den- Radýyallahu anh- rivayetle, Allah Rasûlü sallallahü aleyhi vesellem’in þöyle dediðini nakletmiþtir:

إذا دخل أحدكم المسجد فليركع ركعتين قبل أن يجلس

“Sizden biriniz mescide girdiði zaman oturmadan önce iki rekat (namaz) kýlýsýn”

Buhârî’nin diðer bir rivayetinde:

“Sizden biriniz Mescide girdiði zaman, iki rekat namaz) kýlmadan oturmasýn”

Mescitlerin sosyal hayatta büyük bir yeri vadýr. Toplumun maddi ve manevi ihtiyaçlarýnýn karþýlandýðý eðitim, huzur, kültür, ilim ve irfan yuvalarýdýr. Kainattaki muhteþem dizayn’ý gören kulun, bu muhteþem sanat ve azamet karþýsýnda yere yýkýlýp kainatýn Yaratýcýsý’na saygý ve sevgisini arzederek secdeye kapandýðý yerlerdir. Allah’ýn yeryüzünde en çok sevdiði mekanlardýr.

Mescitlerin bu büyük deðerinden dolayý Allah Teâlâ kur’an-ý kerim’de mescitlere giderken en güzel elbiseleri giymeyi emrederken, sevgili peygamberimiz (sav.) yukarýdaki hadis-i þerif’te bir kul mescide girdiði zaman mescide olan saygý , sevgi, tazim ve baðlýlýðýný göstermesinin bir ifadesi olarak iki rekat mescidi selamlama (Tahiyyetü’l-Mescit) namazý kýlmasýný emretmiþtir.

Hatta ibn-i Hibban’ýn sahihineki bir rivayetten Ebû Zerr (r)’ýn mescide girdiði zaman Rasulullah (sav.)’ýn “Ýki rekat namaz kýldýn mý?” diye sorduðunu, o’nun da “hayýr” demesi üzerine Allah Rasulü (sav.): قم فاركعهما “Kalk, onlarý kýl” dediðini öðreniyoruz.

Efendimiz (asv)’ýn yukarýdaki rivayetlerdeki emirleri vücûp (farz), yani “zorunluluk” ifade eder mi? Bir baþka ifadeyle Mescide girdiði zaman iki rekat tahiyyetü’l- mescid namazý kýlmayan bir kimse günahkâr olur mu? Fetva imamlarý bu rivayetlerdeki “emir” sýygasýnýn “vücûp” farziyet ifade etmediðini söylemiþlerdir. Çünkü bir baþka rivayette Efendimiz (asv.) mescide girip insanlarýn omuzlarýnýn arasýndan geçen bir kimseye اجلس فقد آذيت “Otur, muhakkak ki (insanlara) eziyet ettin” demiþ ancak o adama namaz kýlmayý emretmemiþtir

Ayrýca Ýmam Müslim’in, Ukbe b. Âmir (r)’ýn þöyle dediðini rivayet etmiþtir

ثلاث ساعات كان رسول الله صلى الله عليه وسلم ينهانا أن نصلي فيهن أو أن نقبر فيهن موتانا حين تطلع الشمس بازغة حتى ترتفع وحين يقوم قائم الظهيرة حتى تميل الشمس وحين تضيف الشمس للغروب حتى تغرب

“Üç vakitte Rasulullah (sav.) bize namaz kýlmayý ve ölülerimizi defnetmeyi yasakladý: 1-Güneþ doðduðu zaman 2-Güneþin en dik vaktinde 3-Güneþ batarken

Yine Ýmam Müslim Ebû Hureyra (r)’ýn þöyle dediðini rivayet etmiþtir:

أن رسول الله صلى الله عليه وسلم نهى عن الصلاة بعد العصر حتى تغرب الشمس وعن الصلاة بعد الصبح حتى تطلع الشمس

Rasûlullah (sav.) ikindi namazýndan sonra güneþbatýncaya kadar, sabah namazýndan sonra da güneþ doðuncaya kadar namaz kýlmayý yasakladý .

Ýmam Müslim Ý bn-I Abbas (rhuma) ’ nýn þöyle dediðini rivayetetmiþtir:

عن ابن عباس قال سمعت غير واحد من أصحاب رسول الله صلى الله عليه وسلم منهم عمر بن الخطاب وكان أحبهم إلي أن رسول الله صلى الله عليه وسلم نهى عن الصلاة بعد الفجر حتى تطلع الشمس وبعد العصر حتى تغرب الشمس

Rasulullah (sav.) ’ in birden ç ok sahabesinden – ki bunlarýn içerisinde bana en ç ok sevimli gelen Ö mer b. Hattab dahil olmak ü zere- Rasû lullah (sav) ’ in sabah namazýndan sonra güneþ doðuncaya kadar namaz kýlmayý , ikindi namazýndan sonra da g ü ne þ batýncaya kadar namaz kýlmayý yasakladýðýný iþittim .

Yine Ýmam Müslim, Ebû Saîd el-Hudr î’ den (r) rivayetle Rasûlullah (sav.) ’ in þöyle dediðini nakletmiþtir

لا صلاة بعد صلاة العصر حتى تغرب الشمس ولا صلاة بعد صلاة الفجر حتى تطلع الشمس

Ýkindi namazýndan sonra güneþ batýncaya kadar hiç bir namaz yoktur. Sabah namazýndan sonra g ü ne þ doðuncaya kadar hiç bir namaz yoktur .

Yine Ýmam Müslim, Ýbn-I Ömer den naklen Rasûlullah (sav.) ’ in þöyle dediðini rivayet etmiþtir  

إذا بدا حاجب الشمس فأخروا الصلاة حتى تبرز وإذا غاب حاجب الشمس فأخروا الصلاة حتى تغيب

Güneþ yuvarlaðýnýn parçalarý ortaya çýkmaya baþladýðý zaman, güneþ iyice ortaya çýkýncaya kadar namazý erteleyin. Yine güneþ yuvarlaðýnýn parçalarý batmaya baþladýðý zaman, güneþ iyice batýncaya kadar namazý erteleyin .

Bu üç vaktin haricinde, mescide girildiði zaman iki rekat Tahiyyetü’l- Mescit namazý kýlýnmasý gerektiði hususunda imamlar arasýnda hiç bir ihtilaf yoktur. Ancak kerahet vakitleri dediðimiz bu üç vakit içerisinde mescide giren bir kimsenin Tahiyyetü’l- Mescid namazý kýlýp kýlmamasý gerektiði hususunda, iþte imamalar bu noktada ihtilaf etmiþtir. Mescide girildiði zman namaz kýlýnmasý emri ile kerahet vakitlerinde namaz kýlma yasaðý her ikisi de umûmi (sýnýrlarý geniþ) kapsamlý bir rivayettir. Her birisinin sýnýrlarý diðerinin sýnýrlarýný aþmaktadýr. O halde bunlardan birisinin sýnýrlarýný diðeriyle daraltmak zorunlu hale gelmektedir.

Ýþte Ýmam Þâfi’î, Namazýn emredildiði rivayeti esas alarak, yasaklandýðý rivayeti daraltmýþ böylece her vakitte mescide giren bir kimsenin tahiyyetü’l- mescid namazý kýlmasý gerektiðini beyan etmiþtir. Ancak Ýmam Mâlik ve Ýmam Ebû Hanife ise, namaz kýlmayý yasaklayan rivayeti esas alarak namaz kýlmayý emreden rivayeti daraltmýþ, böylece kerâhet vakitlerinde mescide giren bir kimsenin tahiyyetü’l- mescid namazý kýlmasýnýn mekruh olduðunu beyan etmiþtir. Allahu A’lem, doðrusu da bu görüþtür. Çünkü bu görüþe göre, normal vakitlerde mescide girip tahiyyetül mescid namazý kýlan, kerâhet vaktinde mescide girdiði zaman ise namaz kýlmayan bir kimse her iki rivayet ile de amel etmiþtir. Ancak her mescide girdiðinde namaz kýlan bir kimse (kerahet vakitleri dahil), kerahet vakitlerinde namazýn yasaklandýðý rivayeti ihmal etmiþtir. Ýki sahih rivayetle karþý karþýya kaldýðýmýz zaman her ikisiyle de amel etmek, birini alýp diðerini reddetmekten daha evlâdýr.

H. fehmi Çiçek 15. 06. 2008. Melbourne

Bu râvilerin hepsi Medine’lidir.

Buhâri, Salât 60. Hadis no: 444

Buhârî, Tehccüd 25. Hadis no: 1163

Ýbn-i Hibban, Salât 6. Hadis no: 1600. Müslim, Salât 288

A’râf: 31

Ýbn-i Hibban, El-Birr ve’l-Ýhsan 361

Ebû Dâvûd, Salât 238. Hadis no: 1118.

Müslim, Salâtü’l-Müsâfirîn, bab: 51. Hadis no: 831

Müslim, Salâtü’l-Müsâfirîn, bab: 51. Hadis no: 825

Müslim, Salâtü’l-Müsâfirîn, bab: 51. Hadis no: 826

Müslim, Salâtü’l-Müsâfirîn, bab: 51. Hadis no: 827

Müslim, Salâtü’l-Müsâfirîn, bab: 51. Hadis no: 829

Bkz. Fethu’l-Bârî 1/640. Salât 60, Hadis no: 444


Bu Makale 5040 defa okunmuþtur

 

Yazdýr

YAZARIN DÝÐER YAZILARI

©

04/12/2014 - 11:56 HADÝSLERÝN YAZILMASI VE KORUNMASI

©

04/12/2013 - 13:45 RASULULLAH (S.A.S.)’IN SEVGÝSÝ

©

12/02/2013 - 16:28 KALBÝ OLANLAR ÝÇÝN

©

25/04/2012 - 15:18 HELAL’LER VE HARAM’LAR 3

©

03/04/2012 - 12:52 HELAL’LER VE HARAM’LAR 2

©

08/03/2012 - 14:37 HELAL’LER VE HARAM’LAR 1

©

22/06/2010 - 12:53 Mescide Doðru Atýlan Adýmlar

©

16/04/2010 - 12:04 GÖZÜ YAÞLI EBÛ BEKÝR (R)

©

22/03/2010 - 16:59 RASÛLULLAH (SAV.) GÖZLERÝYLE ÖN TARAFI GÖRDÜÐÜ GÝBÝ ARKA TARAFLARI DA GÖRÜRMÜYDÜ?

©

18/02/2010 - 12:26 HADD’LER ÂHÝRETTEKÝ CEZÂLARI DÜÞÜRÜR MÜ?

©

21/01/2010 - 16:06 Hz. Enes (R) Anlatýyor

©

23/11/2009 - 16:11 KERAHET VAKTÝNDE TAHÝYYETÜ’L MESCÝT NAMAZI

©

23/10/2009 - 10:17 RAVZADAK Ý SÜTÛN

©

24/09/2009 - 11:19 NUBUVVET

©

22/08/2009 - 10:36 NAMAZ VAKÝTLERÝ

©

24/07/2009 - 12:21 CE HÂLETÝN YAYILMASI

©

25/06/2009 - 11:31 CEHENNEMÝN ÞÝKAYETTE BULUNMASI

©

28/04/2009 - 17:06 ALLAH RAZI OLSUN” NE DEMEK?

©

07/04/2009 - 16:57 O’nun Sevgisi

©

09/03/2009 - 16:32 K ÝM "LÂ ÝLÂHE ÝLLALLAH" DERSE...

©

05/01/2009 - 23:21 RASÛLULLAH (SAV.) ADINA KONUÞMAK
 
 

Site Ýçi Arama

19 Cemâziye'l-Evvel 1446 |  21.11.2024

Bir Ayet

Bismillahirramanirrahim

Siz cansýz (henüz yok) iken sizi dirilten (dünyaya getiren) Allah’ý nasýl inkâr ediyorsunuz? Sonra sizleri öldürecek, sonra yine diriltecektir. En sonunda O’na döndürüleceksiniz.




( Bakara Sûresi - 28)

Bir Hadis

Übey Ýbni Kâ’b (r.a) þöyle dedi:

Gecenin üçte biri geçince, Hz. Peygamber (s.a.v.) uyanýp kalktý ve þöyle buyurdu:

Ýnsanlar! Allah’ý zikredin! Yeri yerinden oynatan birinci sûr üflenecek. Arkasýndan ikincisi gelecek. Ölüm bütün þiddetiyle gelip çatacak. Ölüm bütün þiddetiyle gelip çatacak.

Übey diyor ki, Hz. Peygamber’e:

- Yâ Resûlallah! Ben sana çok salavât-i þerîfe getiriyorum. Acaba bunu ne kadar yapmam gerekir? diye sordum.

- Dilediðin kadar, buyurdu.

- Dualarýmýn dörtte birini salavât-i þerîfeye ayýrsam uygun olur mu? diye sordum.

- Dilediðin kadarýný ayýr. Ama daha fazla zaman ayýrýrsan senin için iyi olur, buyurdu.

- Öyleyse duamýn yarýsýný salavât-i þerîfeye ayýrayým, dedim.

- Dilediðin kadar yap. Ama daha fazla zaman ayýrýrsan senin için hayýrlý olur, buyurdu.

Ben yine:

- Þu halde üçte ikisi yeter mi? diye sordum.

- Ýstediðin kadar. Ama artýrýrsan senin için hayýrlý olur, buyurdu.

- Öyleyse duaya ayýrdýðým zamanýn hepsinde sana salavât-ý þerîfe getirsem nasýl olur? deyince:

- O takdirde Allah bütün sýkýntýlarýný giderir ve günahlarýný baðýþlar buyurdu.

Tirmizî, Kýyamet 23

Bir Dua

“Allah’ým! Senden düzgün bir yaþantý, temiz bir ölüm ve rezil rüsva olmadan Sana dönebilmeyi istiyorum.”


(Ýbn Ebu Þeybe, Dua, 1)

Hikmetli Söz

Allah’ýn katýnda deðer ve kýymetini öðrenmek istiyorsan, hangi iþte seni ikâme ettiðine, seni hangi halde tuttuðuna bak!

Canlý yayýn

Ýslam Ansiklopedisi

  Tasarým : Networkbil.NET

@2008 kuraniterbiye.Com