Ana Sayfa   |   Görüntülü Dersler  |  Sesli Dersler   |  Kur'an Araþtýrmalarý   |  Ýlmi YAZILAR   |  Aile Eðitim Yazýlarý   |  Çocuk Eðitimi Yazýlarý   |  Yazarlar  |  Ýletiþim

Kur`an-i Kerim ve Mealleri

Namaz Sureleri Tefsiri

Cuma (Tefsir) Dersleri

Hadis Dersleri

Cami Dersleri

Hz. Peygamberin Hayatý (s.a.v)

Ýnsaný Tanýmak (Radyo)

Tv Programlarý

Seminer ve Konferans

Kýsa Dersler

Özel Konular

Fýkhi Konular

Aile Eðitim Seminerleri

Foto Galeri

Üyelik Giriþi

Kull. Adı

:

Şifre

:
   

Ücretsiz Üyelik
Şifremi Unuttum

Güncel Videolar

Eðitimcilere ÖZEL
Gazze Duasý
Gençlerle Ýletiþim (Günýþýðý- Reþitpaþa​)
Uyumlu Evlilik Yöntemi (Bulgurlu)

Namaz Vakitleri

Sayaç

Sayac
Tekil (Bugün) 1030
Toplam 15284284
En Fazla 20355
Ortalama 2610
Üye Sayýsý 1175
Bugün Üye Olan 0
Online Ziyaretci
 
 

Boþ Vakit mi Dediniz?

“Þüphesiz güçlükle beraber bir kolaylýk vardýr. Gerçekten, güçlükle beraber bir kolaylýk vardýr. Öyleyse, bir iþi bitirince diðerine koyul. Ancak Rabbine yönel ve yalvar.” (Ýnþirah, 94/5-8.)
14/06/2016

HAYATI her hâliyle çekilmez gören karamsarlar da, bütün sýkýntý ve zorluklardan arýnmýþ gibi gören pembe gözlüklüler de hep yanýlmýþlardýr ama böyle düþünenler de var olagelmiþtir; bundan sonra da olmaya devam edecektir. Gerçek ise bu iki bakýþ açýsýnýn arasýnda bir yerde apaçýk olarak ortadadýr. Yaþamak için “sa’y ü gayret”in þart olduðunu bir þekilde biliriz de gerekli çabayý sarf etme konusunda hepimiz ayný irade ve enerjiyi sergileyemeyiz. Ýþleri aðýr-aksak yürütmekten tutunuz, gevþek olmaya, tembelliðe hatta vurdumduymazlýða varan davranýþlar sergileriz. Evet, týpký hýzla döndürülen meþalenin kesintisiz bir ateþ çemberi oluþturduðu yanýlgýsýna düþmemiz gibi hayat da zorluklardan, sýkýntýlardan ibaretmiþ gibi durur zihin dünyamýzda. Bizim bu algýmýzý Kur’an-ý Kerim: “Ey insan! Þüphesiz sen Rabbine kavuþuncaya kadar didinip duracaksýn ve sonunda didinmenin karþýlýðýna ulaþacaksýn.” (Ýnþikak, 84/6.) ayeti ile resmeder. Ama büyük resmi, gerçek görüntüyü yazýnýn baþýnda mealini verdiðimiz ayetler (Ýnþirah, 94/5-6.) ortaya koyuyor: “Þüphesiz güçlükle beraber bir kolaylýk vardýr. Gerçekten, güçlükle beraber bir kolaylýk vardýr.” Zorluklar ve kolaylýklar birbirini takip eder hayat yolunda.

Yokuþ yukarý çýkarken zorlanmamýz, bütün zorluklarý “yokuþ” benzetmesiyle ifadeye yöneltmiþ bizi. Ýnsan olarak yokuþa, hele hele sarp yokuþa yönelmekten hoþlanmayýz. (Beled, 90/11.) Ama gerçek þu ki iniþli çýkýþlý bir hayat yolunda ilerlemek zorundayýz. Hayatýn bu deðiþmez kuralý, insan ruhuna da uygundur. Kesintisiz zorluklar zincirinin yaþanacaðý hayat kadar her þeyin “yolunda” gittiði “kolay” bir hayat da insaný yýldýrýr; hem ruhunu, hem bedenini tüketir.

Çözülmez, aþýlmaz zannedilen yýpratýcý zorluklar karþýsýnda insanýn en büyük silahý ayetlerde vurgulanan “zorluðun ardýndan bir kolaylýðýn mutlaka geleceði” ümit ve beklentisidir. Sabýr yöneliþi kiþiye enerji yükleyen ruhi bir kaynak olarak burada ortaya çýkar.

Zorluklarý aþmak yolunda sarf ettiðimiz hayatýmýz zaman denilen süreç içinde akýp gidiyor. Zaman ile onsuz olamayacaðýmýz derecede güçlü bir iliþki içindeyiz. Bu iliþkiyi anlatmak için “Ýnsan: zamanlý, zamanda, zamanla” tespitini yapýyor Mermi Uygur ve bir adým daha atarak “Ýnsanýn öbür adý: Zaman” deyiveriyor. “Vakit öldürmek, intihar etmek demektir.” (Stendhall) sözünün tam da yeri burasý. Zaman kavramýnýn göreceliðini ortaya atan izafiyet teorisini göz önünde tutarak Aristo mantýðýna baþvuracak olursak bu yaklaþým bizi þu sonuca götürür: Ýnsan zamandýr, zaman izafidir, insan da izafidir. Garip bir sonuca ulaþtýk sanki. Bu mantýk gerçekten doðru mu ki? Biraz da ironi içeren bir ifade ile söylemem hoþ görülürse cevap veriyorum: Doðru. Ýnsan olmanýn gerektirdiði temel ilkelerden yoksun bir hayat süren akýllý varlýk olsa olsa izafi (sana göre, bana göre, ona göre ve þeklen) insan olur. Mesela kendisine ömür adý altýnda verilen hazinenin deðerini bilmeyen, onu bomboþ oyalanmalarla boþ bir zaman olarak geçiren kiþi insan denince akla gelen muazzez varlýðý ne kadar temsil edebilir?

Teknolojinin geliþmesi bir yandan boþ zaman  problemine sebep olurken, bir kesim insan için iþsizlik anlamýna geliyor. Birinci durum, iþini makineye gördüren insanlar için, ikincisi ise makinenin devre dýþý býraktýðý insanlar için geçerli. Ancak biz günlük zorunlu faaliyetler dýþýnda kalan zamanlardan söz ettiðimiz için iþsizlik hâli konumuzun dýþýnda kalýyor.

Gerçekte boþ zaman diye bir þey yoktur; hakký gasp edilen, iyi deðerlendirilmeyen zaman vardýr. Gündelik dilde kullanýlan boþ zaman ifadesi konuya yüzeysel yaklaþan, mecazi ve “pratik” bir söylemi yansýtýr. Fizik dünyasý boþluk kabul etmediði gibi zaman denilen þey de boþ olmaz. Ýnsan varsa zaman mutlaka ona ait bedensel ya da zihinsel birtakým eylemlerle yüklüdür. Önemli olan bu bilince sahip olup süreci iyi yönetmektir. Gün sonunda iþten yorgun argýn dönen kimse dinlenirken boþ vakit mi geçirmiþ oluyor? Zihnini günün yorgunluðundan kurtarmak için gözlerini yumup mutlu anlarýný düþünen insana “boþ duruyor” diyebilir miyiz? Zihni arýndýrma gayreti de bir iþtir hem de önemli bir iþtir. Ýþ yapýyor olmak için illa da fiili eylem þart deðildir. Ýnsanlýk için en yararlý iþlerin arkasýnda düþünce mimarlarý yer alýr. “Boþ vakit, felsefenin anasýdýr.” (Thomas Hobbes) sözü, boþ vakit diye bir þeyin varlýðýna deðil aksine bu yöndeki algýnýn yanlýþlýðýna dikkat çekiyor. Düþünce yeteneðimizin felsefe adýný verdiðimiz ürünün ortaya çýktýðý vakit nasýl boþ olur. Mahiyeti ve görüntüsü ne olursa olsun yarara dönüþtürülebilen vakit, içinde bedensel bir eylem barýndýrmasa da boþ vakit deðildir. Bu bakýþ açýsý ile tekrar vurgulayabiliriz ki boþ vakit diye bir þey yoktur; insanýn “hem kendisi, hem de baþkalarý için bütün zorunluluklardan ve baðlantýlardan kurtulduðu ve kendi isteðiyle seçeceði bir faaliyetle” deðerlendireceði zaman vardýr. “Boþ vakitlerin deðerlendirildiði” etkinliklerden ilk anda akla geliverenleri bir kenarda tutarak diyelim ki: Ýnsan “hiçbir þey yapmazken” de pek çok iþ yapabilir: Düþünebilir, hatýrlayabilir, planlayabilir, hayal kurabilir, zikredebilir. Ýslami söylemde kalbin amelleri diye ifade edilen deruni eylemler, Kur’an’ýn çizdiði kul portresi için boþ vakit diye bir þey býrakmaz.

Hangi hâlde olursak olalým, mutlaka bir iþ, hâl ve oluþ üzereyiz. Önemli olan bu iþ, hâl ve oluþu verimli kýlmaktýr. Verimli kýlýnamayan hayat parçalarý yine de boþ deðildir, giderken eteðinde sizin ömür sermayenizden bir þeylerle gitmiþtir. Boþ vakit kavramý insan söylemine plansýzlýðýn, hayatý düzenleme irade ve yeteneðinin armaðanýdýr. Gerçekte, hareket hâlinde olsun, sükûn hâlinde olsun, hayatýmýz eylemlerle doludur. Çoðunlukla bilincinde olmadýðýmýz için iþ saymadýðýmýz eylemlerdir bunlar. “Bir iþi bitirince diðerine koyul.” (Ýnþirah, 94/7.) emri bu konuda bilinçli olmaya çaðýrýr, ama yine de muhataplarca garip tavýrlar sergilenir: “Zaman öldürülür, bir hayvan mý ki? Zaman harcanýr, bir mal mý ki? Zaman doldurulur, bir torba mý ki?” (Nermi Uygur, Yaþama Felsefesi, [Denemeler, 4. Baský, Kabalcý, Ýstanbul 1993] s. 171.) Çalýþma vakitleri gibi “boþ vakit”leri de “çalýþmak, görülebilir kýlýnmýþ aþktýr” (Halil Cibran, “Ermiþ”, [Türkçesi: Ýlyas Aslan, 4. Baský, Kaknüs, Ýstanbul 2007] s. 47.) anlayýþý ile yaþamak gerekiyor. “Aylak olmak mevsimlere bigâne düþmek ve sonsuzluða doðru haþmetle ve vakur bir tevazuyla seyreden hayat kafilesinin dýþýnda kalmaktýr.” (Cibran, s. 43.)

Hayatýn dolu dolu yaþanmasý, bize tahsis edilen zaman dilimini bir þeylerle doldurmak deðil, insan ve insanlýk için iþe yarayacak iþlerle doldurabilmektir. Ýslami söylemin “salih amel” (yararlý iþ) diye önce çýkardýðý eylem türü budur. “Onlar ki, ayakta iken, otururken, yanlarý üzerinde iken –her durumda- Allah’ý anarlar ve göklerin ve yerin yaratýlýþý hakkýnda derin ve verimli düþünce eylemi sergilerler.” ayetinin izinde durarak söyleyelim: Mümin için boþ vakit diye bir þey varsa o da Allah’ýn hoþnutluðuna aykýrý eylemlerin sergilendiði vakittir.

TV, internet ve benzeri çaðdaþ imkânlarýn iki tarafý keskin býçak gibi çok dikkatle kullanýlmasý gerekiyor. Zaman deðerlendirmek için baþvurulacak herhangi bir araç tam aksine gizli zehirlenme misali, hayat sermayenizden önemli bir miktarý hem de bir “oturumda” alýp götürüverir. Konunun en ciddi yönü ise, yaþanan bu hayati israfýn farkýnda olunmamasýdýr. Kur’an’ýn, ilahi hakikatlerden habersiz olmak anlamýnda kullanýlan gaflet kavramý, gerçekte verimsiz ve getiriden uzak bir hayat sürecini de kapsam alaný içine alýr.

Gaflet karanlýðý içinde ölüm, duvara toslamaktýr.Þair, “Gafil gezme þaþkýn, bir gün ölürsün.” diye bunu hatýrlatýyor.  

Doç. Dr. Halil ALTUNTAÞ / DÝYANET AYLIK DERGÝ

 

Bu yazý 2479 defa okunmuþtur...

Yorum Ekle

Yazdýr

YORUM LÝSTESÝ

KATEGORÝDEKÝ DÝÐER HABERLER

n

02/10/2017 - 04:58 ANNE BABAYA  ÝHSANDA BULUNMAK

n

03/07/2017 - 03:56 EVLÝLÝKTE AÝLE ÝÇÝ SAÐLIKLI ÝLETÝÞÝM

n

19/04/2017 - 03:19 NESÝL EMNÝYETÝ

n

17/04/2017 - 03:46 ÇOCUKLARIMIZA Peygamberimizi sevdirmek 

n

07/11/2016 - 12:41 EVLÝLÝKTE GEÇÝMSÝZLÝÐÝN NEDENLERÝ

n

18/10/2016 - 02:12 EÞLER ARASINDAKÝ GÜZEL GEÇÝMÝN FORMÜLÜ

n

22/09/2016 - 11:13 DEVREDÝLEMEZ SORUMLULUK: ANNE BABA OLMAK

n

10/08/2016 - 01:08 AÝLENÝN TEMEL KURALLARI

n

14/06/2016 - 11:52 Boþ Vakit mi Dediniz?

n

07/06/2016 - 03:26 AÞINDIRILAN DEÐERLERÝMÝZ: ÂÝLE MÜESSESESÝ

n

02/05/2016 - 12:28 EVLÝLÝK ÖNCESÝ VE NÝÞANLILIK

n

01/02/2016 - 11:27 EVLÝLÝK AKDÝ: NÝKÂH

n

19/01/2016 - 04:31 AÝlEDE Merhamet ve Merhametsizliðin Yansýmalarý

n

04/01/2016 - 11:53 EVLÝLÝK ANLAYIÞI VE EVLÝLÝÐÝN FAYDALARI

n

01/12/2015 - 03:19 GENÇ SAHABELER

n

20/11/2015 - 10:37 Kardeþ kýskançlýðý

n

08/08/2015 - 10:33 Çocuk Eðitiminde Anne ve Baba Nasýl Davranmalý

n

22/06/2015 - 03:09 Z E K Â T

n

19/06/2015 - 04:26 ORUÇ

n

08/06/2015 - 12:07 KUR’AN’A GÖRE HZ. PEYGAMBER’ÝN (s.a.s.) GÖNDERÝLDÝÐÝ TOPLUMDA AÝLE

n

16/12/2014 - 02:10 AÝLEDE ÇOCUÐA DÝN EÐÝTÝMÝ VERÝLMESÝ

n

24/10/2014 - 04:11 ANNE-BABANIN ÇOCUÐA YAKLAÞIMI

n

05/05/2014 - 12:46 ÝSLÂMA GÖRE ÇOCUK YETÝÞTÝRMEK

n

09/04/2014 - 12:29 ANNE-BABA-ÇOCUK ÜÇGENÝ

n

04/10/2013 - 05:33 Hz. Meryem: Mabede Adanmýþ  Bir Hayat

n

16/07/2013 - 12:58 TELEVÝZYON, BÝLGÝSAYAR VE ÝNTERNET KISKACINDA ÇOCUK

n

19/06/2013 - 03:03 Okul Öncesi Çocuklarýn Din Eðitiminde Peygamberî Metot

n

20/05/2013 - 04:03 KUR’AN ÞÝFADIR

n

28/01/2013 - 01:38 Ben seninle “Biz” olmak istiyorum

n

22/11/2012 - 10:25 Çocuk eðitiminde ailenin önemi

n

05/10/2012 - 02:43 Anne baba neyler, çocuðunu televizyon eðler

n

03/09/2012 - 04:04 Temelleri sarsýlmakta olan bir sýðýnak: Aile

n

13/07/2012 - 11:11 Oruç Tutanlar Nerede?

n

26/06/2012 - 04:07 Nezaket Dersi

n

05/06/2012 - 12:06 Evlilik ve Aile Kurumu -2-  

n

16/04/2012 - 12:10 Anne ve Babalara Üç Nasihat  

n

16/04/2012 - 12:05 Evlilik ve Aile Kurumu 1

n

02/04/2012 - 05:59 Ýslâm’da Anne hakký

n

05/09/2011 - 03:17 Kur’an-ý Kerim’den aile örnekleri

n

17/08/2011 - 01:29 Sünnet-i seniyye ve hadis-i þeriflerden kültürümüze yansýyan komþuluk öðretileri

n

13/07/2011 - 11:10 Ýletiþimin dili: Selam

n

20/06/2011 - 02:41 Adanmýþlýk Ruhu ve Gençlik

n

06/06/2011 - 02:19 Þahsiyet/kiþilik inþasý ve deðerler

n

11/04/2011 - 11:06 SEKAM: Aile S.O.S veriyor

n

28/02/2011 - 13:43 Hz Muhammed'in Aile Ýçindeki Örnek Davranýþý  

n

14/02/2011 - 13:01 Aile ve Geçimle Ýlgili Kulaklara Küpeler

n

17/01/2011 - 14:35 Toplumsal Duyarlýlýk ve Sorumluluk Anlayýþýnýn Ýslâmî Temelleri

n

06/01/2011 - 16:26 Unutulmaya yüz tutan deðerlerimizden SILA-ÝRAHÝM

n

06/01/2011 - 16:09 Evlilik ve Aile Hayatý Bir Ýbâdettir

n

02/12/2010 - 17:39 Toplumsal Çöküþte Kötü Ahlâkýn Rolü

n

25/03/2010 - 14:58 HZ. Peygamber'in Gençliðe verdiði önem

n

21/01/2010 - 09:58 Sünnet'te Nikah Mehir  Çeyiz ve Düðün

n

06/07/2009 - 14:55 Aile Ýliþkilerinde Hz. Peygamber’in Örnekliði

n

04/05/2009 - 14:12 Aile Sorumluluðu

n

09/04/2009 - 09:58 Aile Ýçi Ýletiþimde Altýn Kurallar

n

29/05/2008 - 21:37 Peygamberimizin Gençliði
 

Site Ýçi Arama

17 Sevvâl 1445 |  26.04.2024

Bir Ayet

Bismillahirramanirrahim

"Eðer kulumuza indirdiðimiz Kur'ânýn Allah'ýn sözü olduðu hakkýnda þüpheniz varsa, haydi onun sûrelerinden birine benzer bir sûre meydana getirin ve Allah'tan baþka güvendiklerinizin hepsini çaðýrýn, iddianýzda haklý iseniz! Bunu yapamazsanýz -ki hiçbir zaman yapamayacaksýnýz- çýrasý insanlarla taþlar olan ve kâfirler için hazýrlanmýþ o ateþten sakýnýn."



( Bakara Suresi - 23)

Bir Hadis

Allah Rasulü (s.a.v.) þöyle buyurmuþtur:

“Nikah benim sünnetimdir. Benim sünnetimi uygulamayan benden deðildir. Evleniniz, ben diðer ümmetlere karþý sizin çokluðunuzla kývanç duyarým.”



Ýbn Mâ ce,“Ni kâh”, 1

Bir Dua

Hz. Peygamber (s.a.v.) þöyle buyurmuþtur:

“Allah’ým! Nimetlerinin yok olmasýndan, saðlýðýmýn bozulmasýndan, ansýzýn gelecek cezandan ve öfkene sebep olan her þeyden sana sýðýnýrým.”

(Müslim, Rikâk, 96)

Hikmetli Söz

Samimilik, hiçbir zaman dindarlýktan ayrýlmaz. Ýnsan samimiliði kaybettiði anda Allah’tan uzaktadýr… Samimiyetsizlik, kalbe karþý gelmektir.

Canlý yayýn

Ýslam Ansiklopedisi

  Tasarým : Networkbil.NET

@2008 kuraniterbiye.Com